Nr. 2016/4
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Aktuelle bøker

Belg selv

Jannike Østervold

Per Viderup har laget en kokebok for den som vil spise mindre kjøtt og mer plantebasert mat. Bønner og linser er mettende og proteinrike og har store variasjonsmuligheter. Karbohydratene i linser, bønner og kikerter er av den sunne, langsomme typen, og de er rike på B-vitaminer og fiber.

Noen synes kanskje det er tungvint med bønner, fordi de må bløtlegges natten over eller gjerne 24 timer. Men kok gjerne en stor porsjon og frys i flate pakker, så de tiner raskere. Det blir best når du koker dem selv, mener Per, men oppskriftene kan også godt brukes med bønner fra boks, hvis du har det travelt.

Med denne boken får du ikke bare noen oppskrifter, det er like mye en verktøykasse for å utvikle egne oppskrifter. Grunnbehandlingen (bløtlegging, koking og oppbevaring) er viet et eget kapittel, mens smakstilsetninger, kryddere og sauser er behandlet for seg. Har du gamle krydderbokser som har stått mange år bakerst i skapet, bør du kaste dem og skaffe deg nye, ferske. Forfatteren er ikke noen stor tilhenger av buljong, som lett kan komme til å overdøve de andre smakene, han bruker heller mye sitrus.

Oppskriftene er enkle å forstå og ingredienslistene ganske korte. Det er lagt vekt på at ingrediensene skal være lette å få tak i Oppskriftene gir 2 store eller 3 middels store porsjoner. Per Viderup foreslår som en tommelfingerregel for å få et balansert måltid med belgfrukter at du lager en tallerken med 1/3 belgfrukt, 1/3 naturlig uraffinerte karbohydrater og 1/3 rotgrønnsaker og grønne blader.

Karbohydratene i linser, bønner og kikerter er av den sunne, langsomme typen, og de er rike på B-vitaminer og fiber.

En belgfrukt oppskrift følger ofte denne malen: Stek krydder og løk, tilsett kokte belgfrukter og kraft eller det som skal bli saus, og kok videre til sausen er blitt passe tykk. Med den paletten av krydder og sauser som Per Viderup deler med oss kan du selv improvisere frem nye varianter.

En del av oppskriftene ligner på retter jeg har smakt før, men kidneybønner i sjokolade, chili og øl var en helt ny vri. I denne retten inngår også chipotle chilli, tomatpure og lime. Spennende er også linse- og potetposteien, som kan brukes både som pålegg på brød og på en buffet. Du får også en basisoppskrift på veganburgere, som kan varieres i det uendelige etter hva du tilsetter av grønnsaker og krydder.

Han har også et eget kapittel om tilbehør, der han blant annet anbefaler stekt bygg.

Den aller siste oppskriften i boken er ganske enkelt et bilde av et glass med lokk, med salat to go, med quinoa, grønnsaker, linser og avokado. Ja, takk, det ser ut som en super lunsj. Kjapt å lage hvis du har ferdigkokte korn/quinoa og belgfrukter i kjøleskapet.

Konklusjon: En enkel og oversiktlig bok for deg som vil spise mere belgfrukter. Dette klarer du. Gå hjem og belg selv!

belgselv.no