Nr. 2025/2
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Steinskulpturer av hestehode og menneskekropper plassert foran vindusflater på hus.
Tung, norsk kulturhistorie formes daglig på dette litt selsomme stedet på Helsfyr i Oslo.
Aktivt mangfold

Historie hugget i stein

Alf Simensen, Kulturmeglerne

Publisert: 13/11/2025

Bak dørene hos SA Steinskulptur er det harde materialer, rå kraft og menneskelig kreativitet som rår.

Midt mellom Helsfyr T-banestasjon og Østre gravlund i Oslo, der bilene hoper seg opp i rushtiden, ligger det tre beskjedne trebygg bak et piggtrådgjerde. På plenen står rad på rad med blankpolerte gravstøtter. Men dette er ingen kirkegård (den ligger på andre siden av veien). Dette er SA Steinskulptur, en høyst levende plass, som har hugget i stein på Oslos beste østkant i 77 år.

Du vet det kanskje ikke, men bak gjerdet på denne litt uanselige plassen, har en betydelig del tung, norsk kulturhistorie blitt laget. SA Steinskulptur ble etablert rett etter krigen, i en tid da landet skulle bygges på nytt. Dette var en storhetstid for steinhuggerne, som fikk mange oppdrag i arbeidet med å utsmykke vårt langstrakte land.

Hånd holder redskaper for å forme steinskultptur.

Her er det hugget i stein gjennom de siste 77 årene.

På Helsfyr ble det etablert et samvirkelag av og for norske billedhuggere, med egne ansatte steinhuggere. Har du vært i Vigelandsparken eller på Rådhusplassen i Oslo? Da har du sett noen av statuene som er laget her. Flere av Norges mest kjente statuer er hugget og støpt nettopp her, i dette veikrysset på Helsfyr.

Nye og gamle materialer

Vi besøker steinhuggerne hos SA Steinskulptur en grå og fuktig morgen i september. I det vi tråkker innenfor porten er det som om vi går inn i en annen tid. Her er det lite som lukter av ny teknologi eller kunstig intelligens. Her er det harde materialer, rå kraft, og den menneskelige kreative prosessen som rår.

På grusplassen utenfor verkstedbygningen står steinhugger og kunstner Joel Correia, som forsøker å balansere en rullestein på toppen av ei Lecablokk. Eller kanskje Lecablokken burde være oppå steinen? funderer han mens han observerer komposisjonen fra avstand. Correia er langt inne i prosessen med å utforme en helt ny skulptur.

Person iført hvit genser i et verksted.

Joel Correia var steinhugger i Portugal før kjærligheten trakk ham til Norge.

– Jeg liker å kombinere naturmaterialer med industrielle elementer og la dem smelte sammen til én gjenstand. Det skaper en spennende dualitet og et nytt uttrykk. På lageret fant jeg noen lastestropper – de brukes mye i skulpturer for tiden. Vanligvis holder jeg meg unna trender, men denne gangen vil jeg ta dem i bruk, sier han og slenger stroppen over steinen på Lecablokken.

Høy aktivitet, 77 år senere

Ikke langt fra hoggeplassen til Correia, inne i Bronseverkstedet, sitter Helge Nilsen (86). Verkstedet er tydelig preget av mange års produksjon og kreativitet. Nilsen var i sin tid den som ledet prosessen med å støpe Vigelands bronsestatue “Familien”. Nå jobber han med en skulptur, et minnesmerke for Nelson Mandela, som skal settes opp i Tromsø.

Person bak arbeidsbenk i verksted med mye verktøy.

Helge Nilsen (86) er en av Norges mest erfarne bronsestøpere.

Ute på gårdsplassen har den unge kunststudenten Johannes Ruhaven (22) nettopp fått tildelt en hoggeplass og instruksjon i hvordan han bruker trykkluftboret. Han er i full gang med å hakke løs på en granittblokk, som er større enn en voksen mann.

– Jeg har en grov ide om hva jeg vil lage, men jeg vet ikke helt hvordan den ferdige skulpturen vil se ut. Jeg må se hva som kommer fram i steinen, forteller han om sin egen prosess.

Person i hvitt forkle arbeider med bronsestatue i et verksted der flere andre jobber bak han.

Bronsestøperiet er dekket av gipsrester fra gulv til tak.

Når man hører at noe er «hugget i stein», tenker mange på noe gammelt og uforanderlig. Men slik er det ikke på steinhuggeriet. Her får steinblokkene stadig nytt liv, og kanskje vil du en dag møte resultatet – på vei til toget, til butikken, eller når du skal på hytta.

God match

– Cultura Bank er en helt perfekt bank for oss, siden vi deler mange av de samme verdiene, sier daglig leder Petter Kveset.

Tidligere banksjef i Cultura Bank, Jannike Østervold, er enig i at SA Steinskulptur og Cultura Bank er en riktig kombinasjon:

– Vi i Cultura Bank verdsetter kulturelt mangfold og jobber for å være en bank for det frie kulturlivet. SA Steinskulptur synes vi er et godt og samfunnsnyttig prosjekt. Det er viktig å ta vare på vår felles kulturarv, som stenhuggeriet bidrar til.

Vi i Cultura Bank verdsetter kulturelt mangfold og jobber for å være en bank for det frie kulturlivet. SA Steinskulptur synes vi er et godt og samfunnsnyttig prosjekt. Det er viktig å ta vare på vår felles kulturarv, som stenhuggeriet bidrar til.

Bedriften SA Steinskulptur er et samvirkelag som er eid av kunstnerne selv. De har lenge tjent sine penger på salg og tilvirkning av gravstøtter, men er nå i en overgangsperiode hvor de skal jobbe mer med restaurering av vår eksisterende kulturarv i stein og metall. Kveseth forteller at dette er en treg prosess, og da er det fint å ha litt penger på bok.

Når man hører at noe er «hugget i stein», tenker mange på noe gammelt og uforanderlig. Men slik er det ikke på steinhuggeriet. Her får steinblokkene stadig nytt liv, og kanskje vil du en dag møte resultatet – på vei til toget, til butikken, eller når du skal på hytta.