Nr. 2017/4
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Mannskap viser hva de har funnet i en ryddeaksjon i havet

Med hjerte for havet

Arne Øgaard / In the same boat viser frem fangsten etter ryddeaksjon på Støtt sammen med internasjonalt mannskap. Foto: Rolf-Ørjan Høgset

Foreningen In the same boat arbeider for et renere hav og gode naturopplevelser, og de inviterer deg til å være med.

Plastøyer i havet, usynlig mikroplast, plast i hvaler, plast i sjøfugl, dynger med plastsøppel på strendene. I det siste året er vi blitt grundig konfrontert med konsekvensene av en livsstil med sløs og kast. Mange har tatt tak i sine lokale strender og samlet sammen tonnevis med plastsøppel. Rolf-Ørjan Høgset har gått et skritt lenger. Sammen med Børje Møster har han startet foreningen In the same boat, og de arbeider med en rekke prosjekter som har som formål å redusere marin forsøpling. Det som skiller dem fra mange andre aktører som jobber med forskning og strandrydding, er at de også fungerer som et fullverdig mediehus, med produksjon av video og publisering i egne kanaler. På In the same boats hjemmesider kan en se en rekke vakre naturfilmer. Sommeren 2017 nådde de ut til hele 1,5 millioner nordmenn og registrerte 8 millioner videoavspillinger.

Rolf-Ørjan har alltid hatt en stor kjærlighet til havet, så det var naturlig for ham å satse alt han eide på å bygge opp In the same boat. Han og Børje har investert ca. 2,5 millioner hver, og nå som de har ett års erfaring bak seg, og har vist hva som er mulig å få til, håper de å få med seg nok støttespillere, også økonomisk, til å ta dette videre som en varig virksomhet.

De disponerer to seilskuter, Sheba Queen på 64 fot og Live på 38 fot. Live er fullstappet av moderne teknologi og produksjonsutstyr for TV, mens Sheba Queen har god plass til gjester og mannskap. De samarbeider med opplevelseskonseptet Ægir, som også baserer sine aktiviteter på en seilskute. Seilskutene, som er deres hjem, har fast base i Risør og Drammen og vil etter hvert også holde til i Lurøy kommune. Med disse båtene kan de drive sin virksomhet langs hele kysten.

Involvering skaper engasjement

Gjennom praktisk arbeid langs kysten kombinert med inspirerende filmer om natur og opplevelse har de som mål å nå ut til et publikum som ellers ikke ville lest hverken forskningsrapporter eller nyhetssaker om marin forsøpling. På den måten ønsker de å bidra til å heve befolkningens kunnskap om utfordringene med marin forsøpling og å skape varige holdningsendringer.

Samtidig som deres hovedfokus er å ta vare på livet i havet, har de tett samarbeid med reiselivsnæringen. De ønsker å bygge opp et eget konsept innen økoturisme, der betalende gjester ikke bare opplever verdens vakreste kyst, men får være med på både strand­rydding og forskning på mikroplast.

Seileglede står også sentralt, og seilingen symboliserer selvsagt også bærekraft. De bruker motor så lite som mulig og håper at de etterhvert kan bytte ut dieselmotorer med elektriske motorer og batterisystem som lader på vannturbin, vindturbin og solceller.

Det første prosjektet som skaleres opp og realiseres er beskrevet på www.futurelab.no og har som ambisjon at alle ungdomsskoleelever i Norge skal få mulighet til å titte på mikroplast i et skikkelig stereomikroskop i løpet av 2018. Med i dette prosjektet har de IMS Group, Denton, Risør Akvarium og Risør Event, og de håper å få med en av de store nasjonale organisasjonene innen miljø og naturvern.

Når det gjelder kommersielle inntekter, vil de bl.a. komme gjennom www.futurecamp.no, som gir bedrifter mulighet til å være med på en aksjon med In the same boat med mulighet for positiv eksponering i sosiale medier.

Foreningen er i gang med sin virksomhet, og de har også et aksjeselskap som skal stå for kommersialisering av de prosjektene som har økonomisk bærekraft. Her håper de å innhente ytterligere kapital gjennom en emisjon. I dag arbeider 3 personer på heltid med virksomheten, men totalt er ca. 20 mennesker engasjert på ulike måter.

Se mer på: www.inthesameboat.no