Nr. 2013/3
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Mennesker danser på åpen plass

Mobbing med mening

Jannike Østervold

Cultura Bank er medlem av den internasjonale organisasjonen Global Alliance for Banking on Values (GABV). I kommende blader vil vi bringe glimt fra hva som foregår hos andre medlemsbanker over hele verden. I denne artikkelen kan du lese om et av medlemmene i GABV, den kanadiske banken Vancitiy, som har startet en kampanje for å støtte en lokal bedrift med gode sosiale eller miljømessige kvaliteter.

Når Vancity inviterer til Good Money Mob er det ikke mobbing av lokale bedrifter som står på agendaen. Tvert i mot er det en aksjon for å støtte det lokale næringslivet. Til sin første Good Money Mob har de valgt ut tre spesielle bedrifter, som på hver sin måte bidrar til et bærekraftig samfunn. Det er kafeen East of Main Café, som gir overskuddet av kafédriften til et kulturprosjekt for fattige barn; det er sjokoladebutikken XOXOlat, som sies å ha noe av verdens beste økologiske og fair trade sjokolade og det er butikken Hip Baby, som selger fargerike og lekre økologiske og giftfrie klær og leker til småbarn.

På nettsiden til Vancity kunne du i fjor stemme på en av de tre bedriftene, en av dem skulle bli den utvalgte bedriften til å bli ‘mobbet’.

Lokale småbedrifter skaper liv og trivsel

Good Money Mob bringer mennesker sammen. Det ligner på en flash-mob (du har kanskje sett filmer på YouTube, der mennesker i en folkemengde plutselig begynner å synge eller danse midt på gaten, og flere og flere slutter seg til?) Men istedenfor å gjøre noen innstuderte dansetrinn skal denne mobben gjøre noe bra for det lokale næringslivet. På en bestemt dag og tid kommer de i flokk og gir den utvalgte bedriften et løft i omsetningen. For det lokale næringslivet er utrolig viktig for å skape liv i lokalmiljøet, de små spisestedene og spesialbutikkene gjør det trivelig. Aksjonen skal øke bevisstheten om at det har en effekt hvor du velger å bruke pengene dine. Hvis du bruker dem i lokalmiljøet, i de små butikkene og kafeene, øker sjansen for at de overlever og at du har et hyggelig sted å komme tilbake til en annen gang.

Etter avsluttet avstemming ble det East of Main Café som vant. Tidspunkt for mobbingen ble kunngjort på Facebook, og 77 personer meldte seg på. Det ble gjennomført en vellykket aksjon, med fullt hus i kafeen.

Regler for ‘Good Money Mob’

Slik foregår en ‘Good Money Mob’:

Trinn 1: En lokal bedrift velges ut ved avstemning

Trinn 2: En gruppe mobbere samler seg ved bedriften

Trinn 3: Mobberne viser sin kjærlighet ved å kjøpe noe

Trinn 4: Mobberne samles og feirer en vel gjennomført
aksjon

Så hvis du har en bedrift du gjerne vil støtte i ditt lokalmiljø – start en ‘mobbeaksjon’. Og skriv gjerne til Pengevirke og fortell om den. Og så til sist, en utfordring til leserne: Hva skal vi kalle ‘Good Money Mob’ på norsk? Forslag kan sendes til joe@cultura.no. Det beste forslaget får en overraskelse i posten.

Vancity er en kooperativ bank i Britisk Columbia i Vestcanada, med 500 000 medlemmer.

Siden vi ikke har noe bilde fra Good Money Mob, viser vi istedet en flash-mob i Paris. Aksjonene har det til felles at mange mennesker som ikke kjenner hverandre møtes på et offentlig sted.