Nr. 2015/1
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Supermarked uten emballasje

Sommeren 2014 åpnet det første supermarkedet Original Unverpackt (Original uinnpakket) i Berlin, der store deler av varene selges i løs vekt.

Vi er blitt vant til at mat selges i kartonger, bokser, plast og papirposer og at matinnkjøpene genererer mye unødig emballasjesøppel. I Tyskland er det anslått at det dreier seg om 16 millioner tonn i året.

Heller enn å oppfordre forbrukerne til å resirkulere emballasje, ønsker de å unngå emballasjen fra starten av. Du bestemmer selv hvor mye du vil kjøpe, og varene måles opp til deg. Istedenfor fargerike reklameetiketter ser vi beholdere med mel, erter, linser og kaffe. Det krever nye innkjøpsvaner, ved at forbrukerne tar med egne beholdere og får dem fylt opp. Det er også mulig å kjøpe gjenbruksbeholdere i butikken. Prosjektet er delvis finansiert gjennom crowdfunding.