Nr. 2014/3
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Velg bedre lommebok

Velg bedre

Jannike Østervold

Unge sosiale entreprenører har laget nettbutikk med bærekraftige produkter av god kvalitet. Her har hvert produkt har en historie som gir en sosial merverdi, som kommer i tillegg til den rene bruksverdien av produktet.

Snorre Paulsen er daglig leder i Velg Bedre, en nettbutikk med et originalt og spennende utvalg av produkter, som du kanskje ikke visste fantes. Det er nemlig etter hvert mange produsenter som er opptatt av å lage bærekraftige produkter, utnytte muligheter for gjenbruk og betale rettferdige priser til sine leverandører, men det er alltid ikke så enkelt for forbrukerne å finne frem til disse varene. Velg Bedre finner frem til nettopp slike produkter og stiller samtidig også krav til at de skal ha god design og høy kvalitet. Kjøperne skal føle at de får god valuta for pengene, samtidig som de får en sosial merverdi utover den rene bruksverdien av produktet.

Alle produktene har en historie

Snorre beskriver utvalget i nettbutikken som moderne hverdags- og livsstilsartikler. Like viktig som kvaliteten er at alle produktene har en god historie, som på en eller annen måte skal inspirere til et bedre verdens- og handelsbilde. Du kan blant annet kjøpe håndvevde hengekøyer, som gir bistandshjelp til Nord Thailand og hodetelefoner laget med gjenvunnet tropisk tre, som gir hørselsundersøkelser til den tredje verden. De tilbyr også flere produkter fra Fretex, som sminkeveske og pengepung laget av gamle skinnjakker.

Velg bedre ble startet av en gjeng unge mennesker fra miljøet rundt NTNU i Trondheim, som var inspirert av sitatet „hver gang du bruker penger, stemmer du på verdenen du ønsker å leve i“ (Anna Lappé). I sommer åpnet de en popup butikk i Trondheim hvor de presenterte et utvalg av varer og solgte hjemmelaget ingefærbrus. Det var så vellykket at de gikk videre med prosjektet og etablerte nettbutikk rett etter. Siden da har det gått i ett, forteller Snorre.

Brannslanger blir lommebøker

„Vi fornyer vårt sortiment ved hver fullmåne“, sier Snorre og forteller at sommerens store salgssuksess var solbriller som er laget av knekte skateboards. Da han var på besøk i Cultura Bank fikk vi se et annet gjenbruksprodukt, lommebøker som ikke var laget av skinn, men av resirkulerte brannslanger. Brannslanger blir laget for å være tåle mye og være slitesterke, så disse lommebøkene burde vare lenge!

Snorre forteller videre at et av områdene de satser på i høst er produkter som passer for bedrifter som vil gi bærekraftige julegaver til de ansatte. Han mener at det er stadig flere arbeidstakere som er opptatt av at arbeidsgiveren viser sosialt ansvar og som setter pris på at bedriften gir julegaver med omtanke.

velgbedre.no