Animert illustrasjon av menneske foran datamaskin

Pass opp for svindel

Publisert: 19/08/2022

Pass opp for svindlere som forsøker å få tilgang til din bankkonto. Flere kunder er forsøkt lurt med falske telefoner fra Microsoft

Dersom du mottar sms, e-post eller blir oppringt med beskjed om at din BankID eller kort er sperret, eller at det har vært rare transaksjoner på din konto, vær oppmerksom på at dette kan være forsøk på svindel. Vær spesielt oppmerksom hvis du blir oppringt fra noen som sier de er fra Microsoft og tilbyr hjelp med å fjerne virus fra PCen hvis du gir dem fjerntilgang.  Dette er svindel. Microsoft tar aldri kontakt med kunder per telefon.

Tips for å beskytte deg mot svindel:

  • Trykk aldri på lenker du mottar i epost eller SMS, før du er 100% sikker på at det er ekte.
  • Dersom noen ringer og du er usikker på om dette er reelt, si at du skal ringe dem opp igjen via hovednummeret til selskapet.
  • Husk at bank, politi, offentlig instanser eller andre finansinstitusjoner aldri vil spørre deg om din kode, ditt passord til BankID eller din PIN-kode til betalingskort. Dette er personlig og skal ikke oppgis til noen.
  • Dersom du er det minste i tvil eller hvis du har ukjente transaksjoner på kontoen din, ta kontakt direkte med oss på telefon 22 99 51 99.

For flere tips om hvordan du kan beskytte deg mot svindel, se Nettvett sine nettsider.

Har du blitt utsatt for svindel?

Dersom du har blitt utsatt for svindel, er det viktig at du sperrer kort og/eller BankID så raskt som mulig. Dersom overføringen av pengene nettopp har skjedd, ta kontakt med oss, slik at vi kan forsøke å stanse transaksjonen. Videre er det viktig at du anmelder forholdet til politiet. På internett forsvinner spor fort, og det er derfor viktig å gjøre det med en gang.

For mer informasjon om hva du skal gjøre hvis du blir utsatt for svindel, se politiets nettsider.