Animert illustrasjon av menneske foran datamaskin

Pass opp for svindel

Publisert: 23/02/2023

Pass opp for svindlere som forsøker å få tilgang til din bankkonto. Husk at du aldri skal oppgi BankID passord, PIN-kode eller engangskode til noen. Selv ikke bank, politi, venner eller familiemedlemmer! Trykk aldri på lenker før du er 100% sikker på at de er ekte.

Svindlerne finner på stadig nye måter å prøve å svindle deg på og det er derfor viktig at du er oppmerksom. Nedenfor finner du tips til hvordan du kan beskytte deg mot svindel, samt informasjon om noen av de svindelmetodene som er i omløp nå.

Tips for å beskytte deg mot svindel

  • Trykk aldri på lenker du mottar i epost eller SMS, før du er 100% sikker på at det er ekte.
  • Dersom noen ringer og du er usikker på om dette er reelt, si at du skal ringe dem opp igjen via hovednummeret til selskapet.
  • Husk at bank, politi, offentlig instanser eller andre finansinstitusjoner aldri vil spørre deg om din kode, ditt passord til BankID eller din PIN-kode til betalingskort. Dette er personlig og skal ikke oppgis til noen.
  • Dersom du er det minste i tvil eller hvis du har ukjente transaksjoner på kontoen din, ta kontakt direkte med oss på telefon 22 99 51 99.

For flere tips om hvordan du kan beskytte deg mot svindel, se Nettvett sine nettsider.

Svindelmetoder i omløp

  • Svindlerne sender e-post med link sammen med informasjon om at din BankID er sperret og at du må trykke på linken for å oppdatere din BankID.
  • Svindelen(e) sender ut tilbud på produkter til en veldig lav pris. Dersom noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.
  • Svindleren(e) utgir seg for å være en venn av deg på Messenger/Facebook og ber om at du oppgir telefonnummeret ditt og inviterer deg til å være med på en konkurranse. Svindleren(e) ber deg sende vedkommende en kode du mottar for å være med på konkurransen.
  • Svindleren(e) utgir seg for å ringe fra politi eller bank og sier at du har vært utsatt for svindel og at det haster å få stoppet dette. De ber om at du oppgir BankID passord og/eller personlige koder.
  • Svindleren(e) sender deg e-post med lenke hvor du blir bedt om å logge deg inn i portalen deres med BankID eller betale utestående beløp du har med kortet ditt. Disse e-postene ser ofte ut som kommer fra kjente selskaper som for eksempel Posten, Telenor, banker etc.
  • Svindleren(e) utgir seg for å ringe fra Microsoft og forteller deg at du har et virus på PCen din som vedkommende skal hjelpe deg å fjerne.

Har du blitt utsatt for svindel?

Dersom du har blitt utsatt for svindel, er det viktig at du sperrer kort og/eller BankID så raskt som mulig. Dersom overføringen av pengene nettopp har skjedd, ta kontakt med oss, slik at vi kan forsøke å stanse transaksjonen. Videre er det viktig at du anmelder forholdet til politiet. På internett forsvinner spor fort, og det er derfor viktig å gjøre det med en gang.

For mer informasjon om hva du skal gjøre hvis du blir utsatt for svindel, se politiets nettsider.