
Nye avtalevilkår for BankID
Publisert: 07/11/2022
Dersom du har BankID fra Cultura Bank, har du fått melding om nye avtalevilkår i nettbanken.
De fleste endringene vil ikke få betydning for deg som bruker av BankID. Her er en oversikt over endringene som er gjort i avtalen og hvordan de påvirker deg.
Avtalen er gjennomgått av Forbrukertilsynet.
Hva er de vesentligste punktene som endres?
Pliktregler
- Bestemmelser om hvordan du skal bruke, oppbevare og håndtere din BankID for å unngå misbruk er konkretisert og tydeliggjort.
Ansvarsregler
- Ansvar etter finansavtaleloven om uautoriserte betalingstransaksjoner er presisert og tilpasset ny finansavtalelov
- Ansvar ved finansielle avtaler signert med BankID som elektronisk signatur etter ny finansavtalelov er innarbeidet i avtalen
Opphevede bestemmelser
- Bestemmelser som var utdaterte eller ikke lenger relevante er tatt ut av avtalen. Dette har ikke betydning for deg som kunde.
Sperreregler
- Det er presisert at banken din kan sperre BankID dersom de har mistanke om brudd på avtalens forpliktelser eller mistanke om uberettiget bruk
Oppsigelsesregler
- Bankens rett til oppsigelse som følge av at kunden ikke lenger kan oppfylle avtalevilkårene er presisert. Banken kan si opp avtalen dersom den har rimelig grunn til å mistenke at kunden ikke lenger kan oppfylle avtalevilkårene.
Personvern
- Informasjon om personvern er tatt ut av avtalen og løftet inn i en egen personvernerklæring.