Råd om sikker kortbruk

Vi gir deg gode råd for å unngå svindel, og forteller deg hva du gjør dersom du mister kortet ditt.

  • Bruk alltid to kort på reise. Tar du med flere kort har du tilgang på penger selv om et av kortene blir ødelagt eller stjålet. Oppbevar aldri begge kortene sammen. Du kan for eksempel ha ett betalingskort med Visa og ett kredittkort.
  • Kortnummer og PIN-kode Kortet skal oppbevares som et verdipapir på lik linje med passet ditt. Ikke oppbevar din firesifrede PIN-kode nedskrevet. Oppgi aldri kortnummeret eller PIN-koden dersom du blir oppringt og bedt om det. Bankene foretar aldri slike oppringninger.Kortopplysninger skal heller aldri oppgis på internett med mindre man skal handle i en nettbutikk. Banken, kortselskapene eller Visa og MasterCard sender aldri ut e-post for å be kunden bekrefte kortinformasjon. Dette er falske e-poster, utsendt av svindlere for å fiske etter kortinformasjon. Epostene og linkene de henviser til kan virke svært autentiske.
  • Gode råd ved kontantuttak Pass på at ingen ser PIN-koden din når du taster den inn. Legg bort kontanter og kort straks du er ferdig i minibanken, og ta med kvitteringen. Vær på vakt mot “hjelpsomme” personer. Dersom kortet ditt blir inndratt i minibanken og det ikke er mulig å få kortet utlevert med en gang, må kortet meldes mistet og sperres.
  • Skjerm PIN-koden ved bruk, og ikke la noen titte over skulderen din
  • Bruk chip der det er mulig
  • Oppevar kortet slik at kort og PIN-kode ikke blir gjort tilgjengelig for andre
  • Lær deg PIN-koden utenat, og oppgi den aldri til noen – heller ikke til banken eller politiet
  • Hvis kortet blir borte, meld fra umiddelbart til Sperretjenesten på tlf (+47) 21 55 44 23. Husk å lagre nummerene på telefonen din.
  • Erstatningskort. Dersom du er i utlandet og har mistet ditt Visa-kort, kan du ringe gratis til Visa. Dersom du er i Norge og trenger erstatningskort kan du ringe oss på tlf: 22 99 51 99.
  • Legg aldri fra deg kortet i baren eller andre steder. Sørg alltid for å få kortet tilbake etter at du har betalt.
  • Dersom du ser noe mistenkelig med minibanken, bør du ikke ta ut penger. Det kan være montert en «juksekortleser» der du stikker inn kortet. Avslå også assistanse fra «gode hjelpere» når du skal ta ut penger.
  • Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen stemmer, og ta godt vare på alle kvitteringer.

 

Flere kortråd

Sjekk saldo i Norge. 

I utenlandske banker får du ikke saldoopplysninger om din norske bankkonto. Noter deg hvor mye du bruker slik at du hele tiden har kontroll. Du kan også bruke nettbanken eller SMS-bank for å få tilgang til saldo. Følg med på kontoen din og meld straks fra til banken hvis du oppdager unormale transaksjoner.

Beløpsgrenser

De fleste kort har beløpsgrenser som bestemmer hvor mye du kan da ut over en bestemt periode. Her finner du beløpsgrenser for våre kort.

Kontroller utløpsdato.

Sjekk at du kan bruke kortet under hele reisen dersom du skal være lenge borte. Du får nytt kort automatisk før utløpsdato, men dersom du skal være lenge borte, bør du kontakte banken i god tid før utløpsdato.
Betal alltid i lokal valuta for å unngå at kjøpet blir dyrere enn nødvendig 

 De fleste butikker og andre bedrifter som har turister som sine kunder, tilbyr å betale i ditt eget lands valuta. Summen du vil få presentert i norske kroner er ikke basert på kortselskapenes valutakurs. Butikkene kan selv avgjøre hvilken kurs de vil ta, og den er ofte dårligere enn hva banker og kredittselskaper tilbyr.

Valutaveksling på Gardermoen

Banken på Gardermoen tilbyr 34 valutaslag ved bankkontorene der, og i minibankene får du kjøpt 16 forskjellige valutasorter. Alle minibanker på Gardermoen kjører Nets-løsning og er plassert på sentrale steder i Terminalen.

Benytt kredittkort

Det er tryggere å benytte et kredittkort enn et debetkort. Et debetkort er direkte koblet mot bankkontoen din. Ved å bruke kredittkort unngår du at kontoen din blir tappet for penger hvis du blir utsatt for kortsvindel. Det er også lurt å bruke kredittkort til å betale depositum på hotell eller leiebil. Mange glemmer å regne dette med i feriebudsjettet. Benytter du debetkort her, vil hele beløpet bli holdt av slik at pengene ikke er tilgjengelig.

Avbestilling

Skal du avbestille hotellrom der kortnummeret er oppgitt som garanti, er avbestillingsfristen maksimalt fire virkedager. Ved avbestilling får du oppgitt en avbestillingskode som det er viktig at du tar vare på. Noter avbestillingsnummer dersom du avbestiller hotellrom.

Reklamasjon

Dersom du har blitt belastet for kjøp du ikke har gjort, må du varsle kortutsteder umiddelbart.

Sperretjeneste

Ha telefonnummer til sperretjenesten lett tilgjengelig, og lagre det gjerne på mobiltelefonen din.

Timeshare

 Se opp for timeshare-selgere. Et timeshare-brukersted er et brukersted som selger andeler på f. eks bruk av en leilighet hvert år. Disse brukerstedene har MCC 7012. Også brukersteder som har annen MCC, men som tilbyr lignende tjenester, blir i henhold til MasterCards og Visas regelverk regnet som timeshare-brukersteder. Timeshare-brukersteder må kreditere kunden for hele beløpet dersom en transaksjon blir kansellert innen 14 dager etter avtaledato. Blir ikke dette gjort, kan kortholder reklamere. For å kunne tilbakeføre har vi behov for kortholders erklæring, samt dokumentasjon på at kunden sa opp avtalen innen fristen. Dette gjelder innenfor Europa.

Elektronikkbutikker i Spania

Kortholder bør også være oppmerksom på elektronikkbutikker i Spania. Butikker med kameraer, telefoner etc. utstilt i store vinduer må unnvikes da disse som regel er ute etter å svindle turister. Hendelsesforløpet foregår ofte som følger: Brukersted viser kortholder et kvalitetskamera vedkommende ønsker å kjøpe, mens kameraet han til slutt ender opp med å kjøpe er et kamera med dårligere kvalitet. Eventuelt overtales kortholder til å kjøpe et kamera med høyere kvalitet – og ender opp med å bytte inn det han først kjøpte for dernest å betale for det nye i sin helhet. Brukerstedet hevder så at du krediteres for det andre kameraet, noe som dessverre ikke skjer. Kortholder ender dermed med å ha betalt for to kameraer, mens han kun har ett med seg hjem. Siden dette er kjøp over skranke med chip + pin, har vi dessverre store vanskeligheter med å tilbakeføre gjennom reklamasjon. Kortholder sitter heller ikke med noen bevis på hverken beskrivelse av kamera eller kreditnota dersom brukerstedet har hevdet en kreditering. Selgerne i butikken er ofte meget pågående og kan bli aggressive ved uenigheter.

Valutaveksling i Tyrkia

Kortholdere bør unngå å ta ut lokal valuta ved vekslingskontorer. Disse kan se ut som bankfilialer eller de kan være i samme lokale som bilutleieselskaper. Her blir kortholder først presentert en terminal hvor magnetstripen blir lest. Terminalen får så opp en feilmelding og en ny terminal blir presentert. I den andre terminalen blir chipen lest og pinkoden registrert. Kortene kopieres i den første terminalen.

Vi anbefaler bruk av minibanker ved valutauttak i Tyrkia. Men også her skal man være varsom. Særlig dersom man får uventet hjelp av innfødte når man står i minibanken. “Hjelpere” i minibanken forsøker å observere pin for så å stjele kortet. Vi vet også at de velger tyrkisk som språk, for å gjøre meldingene i minibanken uforståelige. Deretter ber de kortholder taste pin, når det er beløpet som skal tastes. Da vises pinkoden på skjermen i minibanken. Kortet blir stjålet i etterkant.

Egenandel ved tap av kort

Du er ikke ansvarlig for tap/ transaksjoner som har skjedd etter at du har meldt kortet stjålet til banken. Men du risikerer å måtte betale en egenandel som skyldes tapt/stjålet kort. Dersom du har opptrådt grovt uaktsomt, vil egenandelen kunne bli høyere.

Ressurssider om nettsikkerhet: