Hopp til innhold

Cultura Bank

Meny Nettbank Søk Eng
Meny Nettbank Søk Eng
  • Privat
    • Nett- og mobilbank
    • Lån
    • Betaling og kort
    • Prisliste
    • Konto
    • Juridiske dokumenter
    • Kundeerklæring
    • Bli kunde
  • Bedrift
    • Nettbank og mobil
    • Lån
    • Betaling og kort
    • Prisliste
    • Konto
    • Kundeerklæring
    • Bli kunde
  • Forsikring
    • Hovedside forsikring
    • Kjøretøy
    • Bolig og innbo
    • Båt og fritid
    • Liv og helse
    • Meld skade
    • Kjøp forsikring
  • Fondssparing
  • Landbruk
  • Om Cultura Bank
    • Hva er Cultura Bank?
    • Verdigrunnlag
    • Fakta om banken
    • Nyheter
    • Cultura Gavefond
    • Cultura Garantifond
    • Presserom
    • Kontakt oss
    • Investor relations
  • Låneprosjekter
  • Pengevirke

Kundesenter

  • Spørsmål og svar
  • Driftsmeldinger
  • Bli kunde
  • Søk om lån
  • Prisliste
  • Investor relations
  • Rapporter
  • IBAN-kalkulator
  • Kontakt oss
  • Underskriftsrom
  • VPS Investortjenester
Spørsmål og svar

Spørsmål og svar

Her finner du svar på de mest vanlige spørsmål om banken og våre tjenester.

Hvordan oppretter jeg og endrer Avtalegiro og faste betalinger i nettbanken?

Hvordan endrer jeg beløpsgrense i nettbanken?

Hvor i nettbanken finner jeg brev, varsler og kontoutskrifter fra banken?

 

Kundesenter

Driftsmeldinger Kontakt oss Bli privatkunde Bli bedriftskunde Prisliste privat Prisliste bedrift
Meny
  • Nettbank
  • Mobilbank
  • BankID
  • Kort
  • Fond
  • Utland
  • Annet
  • Om banken

Her får du svar på ofte stilte spørsmål om nettbank.

  • Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?

    I nettbanken kan du logge deg inn med BankID-brikke eller engangskoder på SMS.

    Vi vil anbefale deg å logge inn med BankID, hvis du har det. Kontakt oss hvis du ønsker SMS-innlogging.

    Logg inn i nettbanken

  • Hvordan kan jeg betale og overføre penger?
    • Du kan betale/overføre på 2 måter:
      • Via ikonet nede i høyre hjørne på alle nettbankens sider
      • Via «Betalinger» i nettbankens hovedmeny
    • Betalingsbildet består av 3 faner du må velge mellom:
      • «Betaling» – Brukes når du skal betale til andre
      • «Overføring» – Brukes når du skal overføre mellom egne konti
      • «Utland» – Brukes når du skal betale noe til utlandet. Krever at banken åpner tilgang til dette
    • Legg inn beløp, konto til og fra og evt. tekst
    • Velg «Godkjenn» om du vil betale med det samme
    • Velg «Legg til godkjenning» om du vil godkjenne senere eller sammen med andre betalinger/overføringer
  • Hvor finner jeg brev, varsler og kontoutskrifter fra banken?

    Slik finner du brev, varsler og kontoutskrifter fra banken:

    1. Gå til «Dokumenter» og «Arkiv» i hovedmenyen
    2. Her finner du oversikt over brev, varsler og kontoutskrifter fra banken.

    Hvis du ønsker å sende meldinger eller lese svar på meldinger fra banken, må du gå til «Meldinger» i hovedmenyen.

  • Hvordan oppretter jeg og endrer Avtalegiro og faste betalinger?

    I nettbanken kan du opprette, endre og slette Avtalegiro og faste betalinger.

    Avtalegiro

    For å opprette, endre eller slette en AvtaleGiro må du gå til «Betalinger» og «Betalingsavtaler» i hovedmenyen.

    Avtalegiro tilbys av bedrifter slik at regninger trekkes automatisk fra din konto. Eks. på bedrifter som tilbyr avtalegiro er strømleverandører.

    Avtalegiro kan du endre, slette og opprette i nettbanken. Når du betaler en regning til en bedrift som tilbyr AvtaleGiro, vil du få spørsmål om å opprette avtale. Før du inngår avtale, må du velge en maksgrense for beløp som kan belastes deg fra tilbyder av AvtaleGiro.

    Hvis du ønsker å opprette AvtaleGiro uten å betale en regning, kan du gå til knappen «Opprett AvtaleGiro». Her kan du legge inn infoen i feltene. Kontonummer og KID får du fra din leverandør. Du kan velge å ha en ubegrenset beløpsgrense eller sette en beløpsgrense du velger.

    NB! Det kan være fornuftig å legge beløpsgrense per forfall noe høyere enn det beløpet som skal trekkes, så slipper du å endre avtalen dersom ditt medlemskap/abonnement øker i pris.

     

    Endre, slette eller se detaljer for en AvtaleGiro:

    Ved å trykke på de tre prikkene til høyre for dine inngåtte avtaler kan du se detaljer, endre eller slette dine AvtaleGiroer.

    Fast betalinger

    For å opprette, endre eller slette fast betaling må du gå til «Betalinger» og «Betalingsavtaler» i hovedmenyen.

    • Trykk på knappen med «Opprett fast betaling»
    • Legg inn alle opplysninger
      • Du kan velge om du skal opprette en betaling mellom egne kontoer eller en betaling til andre i dette bildet
    • Trykk «Opprett»

     

    Endre, slette eller se detaljer for en Fast betaling:

    Trykk på de tre prikkene til høyre for avtalen for å se detaljer, slette eller endre avtalen.

     

  • Hvordan mottar jeg eFakturaer?

    eFaktura

    For å kunne motta eFaktura må du ha aktivert tjenesten Automatisk eFaktura/Alltid eFaktura i nettbanken. Dette gjøres i hovedmenyen under «eFaktura» og «Alltid eFaktura». Du vil da motta eFaktura fra alle som tilbyr det.

    I «eFaktura arkiv» finner du oversikt over dine tidligere betalte eFakturaer.

  • Hvordan endrer jeg beløpsgrense?

    Hvis du prøver å betale en regning og får beskjeden «Beløpet er høyere enn valgt beløpsgrense.» må du endre beløpsgrensen eller betale et lavere beløp.

    Slik endrer du beløpsgrensen

    1. Gå til «Innstillinger» nederst i menyen til venstre
    2. Gå til «Nettbankinnstillinger»
    3. Gå til «Betalinger» på siden
    4. Legg inn ønsket beløpsgrense
    5. Av sikkerhetsgrunner vil du motta en SMS med sikkerhetskode
    6. Godkjenn med BankID
  • Hvordan betaler jeg til utlandet?

    Se egen side om betaling til utlandet

  • Hvordan kan jeg endre oppsettet på forsiden/startsiden?
    • Når du er logget inn på nettbankens forside som privatkunde, kan du øverst i høyre hjørne velge om du vil ha listevisning eller grafisk visning av kontoene dine.
    • Du aktiverer de to typene visninger med de to ikonene som ser ut som et vindu eller det med tre streker 
    • Du kan også velge rekkefølgen på kontoene ved å trykke på ikonet med firkanter og piler
    • Det er en stjerne ved siden av hver konto. Hvis stjernen er merket, vises den i oversikten på forsiden Du kan alltid legge til eller velge bort favoritt-kontoer ved å klikke på stjernen.
  • Hvordan endrer jeg standard belastningskonto?

    Slik endrer du standard belastningskonto

    Dersom du ønsker å endre standard belastningskonto, må dette gjøres fra nettbanken. Dette er den kontoen som foreslås at skal belastes ved en betaling.
    • Logg inn i nettbanken
    • Trykk på Meny-knappen i venstre hjørnet
    • Velg «Innstillinger», helt nederst i menyen
    • Velg deretter «Nettbankinnstillinger»
    • Øverst på denne siden kan du velge din standardkonto

     

    Merk! Rekkefølgen på dine kontoer i nett- og mobilbanken samsvarer ikke, og det er den første kontoen i din kontooversikt i nettbanken som er standardkonto for betalinger.

  • Hvordan endrer jeg rekkefølgen på kontoene mine?

    Slik endrer du rekkefølgen på kontoene:

    1. Gå til hovedmenyen
    2. Velg «Innstillinger» nederst i menyen
    3. Velg «Nettbankinnstillinger»
    4. Trykk på knappen «Sorter kontoene»
    5. Sorter kontoene i den rekkefølgen du ønsker
  • Hvordan endrer jeg navn på kontoene mine?

    Slik endrer du navn på kontoen din:

    1. Gå til kontoen du ønsker å endre navn på
    2. Gå til menyen med de tre prikkene helt til høyre på siden (ved siden av «Eksporter til PDF»)
    3. Skriv inn ønsket navn på konto
  • Hvordan endrer jeg rekkefølgen på nettbankavtalene mine?

    Slik endrer du rekkefølgen på avtalene:

    1. Gå til hovedmenyen
    2. Velg «Innstillinger» nederst i menyen
    3. Velg «Nettbankinnstillinger»
    4. Trykk på knappen «Sorter avtaler»
    5. Sorter avtalene i den rekkefølgen du ønsker
  • Hvor finner jeg forfallsregisteret?

    Slik finner du forfallsregisteret med oversikt over betalinger til forfall:

    1. Gå til den kontoen du ønsker å se forfallsregister på
    2. Trykk på knappen «Forfall» rett over transaksjonsoversikten
  • Hvordan velger jeg mellom privat- og bedriftsavtaler?

    Slik bytter du mellom privatavtale og bedriftsavtale

    • Du kan velge hvilke av dine avtaler du vil se ved å klikke på navnet ditt øverst på midten og «Velg avtale» (avtalevelgeren)
    • Velg de avtalene du vil ha med i oversikten
    • Avtalevelgeren viser både privatavtaler og bedriftsavtaler som du har tilgang til
    • Når du trykker «Vis valgte», vises kun de merkede avtalene på forsiden
    • Dine valg huskes fram til du eventuelt endrer dem
  • Hvordan sperrer jeg kortet?

    Slik sperrer du kortet ditt

    • Velg «Meny» øverst til venstre i nettbanken og velg «Kort»
    • Velg «Se handlinger»
    • Velg «Sperr kort»
    • Godkjenn med BankID

    Ved tap av kort er det viktig å få sperret kortet så snart som mulig, for å unngå misbruk. Hvis du ikke får sperret kortet i nettbank eller mobilbank kan du kontakte sperretjenesten som er betjent 24 timer i døgnet, året rundt.

    Legg nummeret (+47) 21 55 44 23 inn på din mobiltelefon, slik at det alltid er tilgjengelig hvis du skal sperre kortet.

    Ved mistet eller stjålet kort kan vi utstede erstatningskort. Pris for erstatningskort finner du i prislisten.

    Egenandel ved tap av kort

    Du er ikke ansvarlig for tap/transaksjoner som har skjedd etter at du har meldt kortet stjålet til banken, men egenandel i forbindelse med tapt/stjålet kort kan påløpe. Dersom du har opptrådt grovt uaktsomt, vil egenandelen kunne bli høyere. Se kortavtalen for mer informasjon.

  • Hvordan logger jeg meg inn med SMS-koder?

    Her får du veiledning for hvordan du logger deg inn med alternativ sikkerhetsløsning med SMS-kode.

    Hvis du skal logge inn med SMS er det viktig at mobilnummeret ditt er registrert hos oss. Hvis det ikke er registrert, ber vi av sikkerhetshensyn om signert bekreftelse på at dette er ditt mobilnummer. Dette kan sendes til Cultura Bank, PB 6800 St Olavsplass, 0130 Oslo.

    Slik logger du inn med SMS og nettbankpassord:

    1. Kontakt oss for å bestille passord til nettbanken
    2. Trykk på «Nettbank» knappen øverst til høyre på siden. Du kommer da til innloggingsiden for nettbanken. Velg her «Logg inn med passord»
    3. Første gang du logger inn taster du inn ditt fødselsnummer og passord mottatt på SMS eller brev.
    4. Du vil om kort tid motta en SMS med engangskode. Tast inn engangskoden. Av sikkerhetshensyn har engangskoden en varighet på 120 sekunder fra den er sendt fra oss. Hvis du ikke taster inn koden i tide må du starte igjen på trinn 2.
    5. Hvis det er første gang du logger deg inn i nettbanken eller du har fått et nytt passord, må du endre passordet. Skriv inn det nye passordet, og gjenta det samme passord i feltet under. Legg merke til passordreglene.
    6. Nå har du logget inn i nettbanken. Når du legger inn en betaling eller gjør endringer på innstillinger i nettbanken vil du også bli spurt om passord og SMS-engangskode. Du bruker da det samme passordet du opprettet ved innlogging, det nye passordet skal også brukes neste gang du logger på.
  • Hvordan får jeg nytt passord til nettbanken?

    Har du glemt passordet? Nytt passord til nettbanken kan bestilles på telefon 22 99 51 99 i bankens åpningstid. Passordet blir da sendt på SMS til din registrerte mobiltelefonnummer. Du må være klar til å logge deg inn i nettbanken nå du ringer, da passordet har kort utløpstid. Du kan også bestille passord tilsendt som brevpost ved å kontakte banken. Hvis du trenger nytt passord til BankID må du kontakte banken som har utstedt din BankID.

    Nettbankpassordet er passordet du trenger for å logge inn med «Nettbankpassord og engangskode på SMS».

    Engangskoden blir sendt automatisk når passordet er inntastet. Engangskoden vises kun som forhåndsvisning på din telefon. Ønsker du ny engangskode, må du logge inn på nytt.

  • Hvorfor mottar jeg ikke SMS-engangskoder?

    Så snart «nedtellingen» på SMS-engangskoden starter ved innlogging i nettbanken starter, er SMSen sendt fra oss. Hvis du likevel ikke mottar den eller den er forsinket, kan det bety at:

    1. Mobilnummer som er registrert hos oss er feil. Ta kontakt med banken for å sjekke om nummeret er riktig.
    2. Du befinner deg i utlandet og /eller har utenlandsk mobilabonnement. Noen utenlandske mobilabonnementselskap blokkerer slike SMSer som blir brukt til nettbanken, såkalt «Shortcode SMS» eller «Flash SMS». Når du er i utlandet går ofte din mobiltrafikk gjennom utenlandske selskap selv om du har et norsk abonnement (roaming). Du kan prøve å kontakte ditt mobilabonnementselskap og be de åpne for «Shortcode SMS» fra nummer 26015. Hvis ikke dette hjelper ber vi deg kontakte banken.
    3. Du befinner deg i Norge, men ditt selskap blokkerer SMSene fra oss (for eksempel selskapet LycaMobile). Kontakt ditt mobilselskap og be de åpne opp for «Shortcode SMS» fra nummer 26015.
    4. Ditt mobilabonnementselskap har tekniske problemer. Kontakt din leverandør.
    5. Dersom ingen av løsningene over retter problemet, ber vi deg kontakte oss.
  • Hva betyr feilmeldingen "Kontroll av signatur feilet"?

    Du har trolig tastet feil passord eller engangskode. Prøv igjen, eller bestill nytt passord.

    Hvis passordet ferdigutfylles av nettleseren din, kan du prøve å skrive det inn på nytt, da det kan være et gammelt passord.

    Se også etter at «signeringsnøkkelen» på SMS-engangskoden er den samme som i nettbanken.

  • Jeg har ikke BankID og ikke mobiltelefon. Kan jeg logge inn i nettbanken?

    Nei, dessverre. Du må ha enten BankID eller mobiltelefon for å kunne logge inn i vår nettbank.

  • Hvilke systemkrav gjelder for nettbanken?

    Det er en forutsetning for adgang til nettbanken at du har adgang til Internett og benytter en datamaskin, nettbrett eller smarttelefon med nyere versjon av operativsystem og nettleser. Av hensyn til sikkerheten i systemet anbefales det at operativsystemet og nettleser holdes oppdatert med «servicepacks» og sikkerhetsoppdateringer.

    Vi anbefaler Google Chrome nettleser for best visning av nettbanken.

    Hvis du ikke har BankID og skal bruke SMS-innlogging, trenger du en mobiltelefon med abonnement som støtter «Shortcode SMS» eller «Flash SMS»

    Se også systemkrav for mobilbank

    PC

    Du trenger en oppdatert PC med Windows og nyeste versjon av nettleser. Vår nettbank virker på de fleste typer datamaskiner og operativsystem. Vi anbefaler ikke nettleseren Internet Explorer til vår nettbank. Nettbanken vil av sikkerhetshensyn ikke støtte Internet Explorer versjon 10 eller eldre. Det skyldes, at Internet Explorer 10 ikke lengre tilfredsstiller gjeldende sikkerhetskrav.

    Som utgangspunkt støtter vi ikke offisielt Linux. Dette betyr nødvendigvis ikke at det ikke vil virke, bare at det ikke er testet. Hvis du tester nettbanken på Linux så setter vi stor pris på tilbakemelding om det fungerer eller ikke.

    Mac

    Pass på at du har siste programvareoppdatering. Dette gjør du ved å velge «Programvareoppdatering» fra «eple» menyen (eple øverst i venstre hjørne) og følg anvisningene. Vi anbefaler ikke Safari nettleser til nettbanken, bruk heller Google Chrome nettleser.

  • Når vil mottakeren motta pengene?

    Når du legger inn en ny betaling i nettbanken med forfall samme dag vil den belastes konto med det samme. Mottakeren vil normalt motta pengene samme dag hvis betalingen legges inn før kl. 14 på en hverdag, men dette kan variere fra hvilken bank som mottar pengene.

    Nedenfor ser du når regningene må være registrert for at mottaker skal ha de i tide. Fristene er ikke absolutte, og gjelder kun hverdager.

    Registrert Hos mottaker
    00:00 – 03:00 06:00
    03:00 – 07:30 10:00
    07:30 – 09:30 12:00
    09:30 – 12:00 14:00
    14:00 – 00:00 06:00

    Hvis betalingen legges med forfall fram i tid vil du finne betalingen i forfallsregisteret. Hvis det ikke er dekning på konto vil vi prøve å gjennomføre betalingen neste dag.

    Hvis det ikke er dekning etter 7 dager vil betalingen legges i «Aviste betalinger» i «Betalinger»- menyen.  Der kan du blant annet velge å betale når du har dekning på konto, endre eller slette betalingen (funksjonen er dessverre kun mulig med BankID pålogging, ikke med SMS-koder).

    Kontakt banken for frister for betaling til utland.

  • Når får jeg penger inn på konto?

    Vi mottar penger fra andre banker på hverdager ca kl 07:00, 11:30, 14:00 og 16:00. Hvis du venter penger fra en annen bank, kan du sjekke etter disse tidspunktene.

    Når du får pengene på konto er avhengig av når mottaker har betalt, hvilken bank de er betalt i, når de er sendt og hvordan de sendes.

  • Hvor får jeg melding om innbetalinger og kontoutskrifter?

    Meldinger om innbetalinger skal komme direkte i nettbanken i menyen «Dokumenter» og «Arkiv». Der finner du også dine kontoutskrifter.

     

  • Hvorfor står ikke avsenderens kontonummer på melding om innbetaling? 

    Vi kan ikke sende informasjon om avsenderens kontonummer. Dette på grunn av sikkerhet og personvern.

  • Er det andre måter å få melding om innbetalinger på for bedrifter med mange innbetalinger?

    Svar: Ja, for bedrifter anbefaler vi OCR-giro, der medlemmene innbetaler med KID-nummer slik at dere får oppdatert automatisk hvem som har betalt.

  • Hvor finner jeg fakturagrunnlaget for eFakturaen?

    Fakturagrunnlaget for eFaktura finner du i menyen Betalinger og eFaktura.Gå videre til eFaktura krav for å se fakturagrunnlaget for en ubetalt eFaktura

    For å vise fakturagrunnlaget trykker du på de tre prikkene til høyre for eFakturaen. Du kan også se fakturagrunnlag for betalte eFaktura i Arkiv.

    Hvis fakturagrunnlaget alikevel ikke vises, skyldes dette trolig at forgrunnsvinduet(også kalt pop-ups eller sprettoppvindu) blokkeres av din nettleser.

    Du må derfor tillate at forgrunnsvinduet vises. Dette må gjøres i innstillinger på din nettleser, og varierer fra hvilken nettleser du bruker. Ofte kommer det et symbol i adresselinjen, som viser at vinduet er blokkert. Du kan da trykke på symbolet å velge å tillate forgrunnsvindu for dette nettstedet.

    Nedenfor finner du veiledning til hvordan du endrer innstillinger for forgrunnsvindu i ulike nettlesere:

    Google Chrome

    Følg fremgangsmåten nedenfor hvis du vil tillate forgrunnsvinduer fra et nettsted manuelt:

    1. På slutten av adresselinjen klikker du på ikonet for blokkering av forgrunnsvinduer blocked pop-up alert.
    2. Klikk på linken for forgrunnsvinduet du vil se.
    3. Hvis du alltid vil vise forgrunnsvinduer for nettstedet, velger du «Vis alltid forgrunnsvinduer fra [nettsted]». Dette nettstedet legges automatisk til unntakslisten, som du kan administrere i Innholdsinnstillinger-dialogvinduet.

    Les mer om forgrunnsvinduer i Chrome

    Firefox

    Firefox lar deg styre forgrunnsvinduer gjennom Innholdspanelet i Innstillinger-vinduet. Popup-blokkering er på som standard.

    Når et forgrunnsvindu blokkeres, viser Firefox en informasjonslinje (dersom denne ikke tidligere er bekreftet og lukket), samt et ikon

    Popup1 29 Mac

    Når du trykker på knappen Innstillinger i informasjonslinjen, eller ikonet i adresselinjen, vil en meny vises med følgende valg:

    • Tillat/blokker sprettoppvinduer for dette nettstedet
    • Rediger sprettoppvinduinnstillinger…
    • Ikke vis denne meldingen når sprettoppvinduer er blokkert
    • (vis blokkerte sprettoppvinduer)

    Du kan da velge å tillate sprettoppvindu fra Culturas nettbank.

    Les mer om forgrunnsvinduer i Firefox

    Internet Explorer

    Når du prøver å åpne fakturagrunnlag vil det komme en melding øverst, eller nederst, i nettleservinduet. Om denne meldingen forsvinner før du ser den så bare prøv å åpne fakturagrunnlag igjen.

    Trykk på ”Alternativer for dette nettstedet og velg ”Alltid tillat”. Du vil da få en melding om at data må sendes på nytt.

    Trykk ”Prøv på nytt” og fakturagrunnlaget vil åpnes.

    Safari

    1. Gå til menyen Safari og Valg
    2. Velg Sikkerhet og fjern haken ved «Blokker popup-vinduer»

    For andre nettlesere – se veiledning eller hjelpmeny for nettleseren din. 

  • Kan jeg legge inn KID-nummer på et fast oppdrag?

    Det er dessverre ikke mulig å legge inn KID-nummer på et fast oppdrag i nettbanken. Hvis du sender oss en nettbankmelding med KID-nummer og opplysninger om hvilket fast oppdrag det gjelder, kan vi legge inn KID-nummeret for deg.

  • Hvorfor får jeg ikke utbetalt fra skattetrekkskontoen?

    Får du melding om at «Feltet «til konto» eller «KID» er ikke gyldig» når du betaler fra en skattetrekkskonto? Ved utbetaling fra en skattetrekkskonto blir det gjort en kontroll av KID og kontonummer, slik at det kun er mulig å betale skatt til Kemneren fra denne kontoen. Det er ikke mulig å betale arbeidsgiveravgift fra en skattetrekkskonto.

    Du må kontakte Kemneren dersom du ved en feiltagelse har overført penger til skattetrekkskontoen og ønsker å overføre dette til en konto som ikke tilhører Kemneren.

    KID godkjennes ikke

    Noen kunder har opplevd at KID ikke godkjennes selv om det er gyldig kontonummer og KID. Dette kan skyldes at KID er tilknyttet ditt fødselsnummer, men kontoen er tilknyttet din bedrifts organisasjonsnummer.

    Dette kan i de fleste tilfeller omgås  med å hente KID og kontonummer fra Skattetatens nettsider. Det må da velges «Upersonlig skatteyter» eller «Arbeidsgivere med org.nr.» og legges inn din bedrifts organisasjonsnummer.

    Hvis du ikke har et organsiasjonsnummer eller dette ikke fungerer ber vi deg sende betalingen som en melding i nettbanken med opplysninger om konto, beløp og KID. Da vil vi behandle betalingen manuelt.

    Oppbygning av KID

    KID-nummer for betaling av skattetrekk skal ha 19 posisjoner og være bygd opp på en av følgende måter:

    • starte på 210+år (to siffer)+orgnr/fødselsnummer(11 siffer)+X+0+X
    • 00+orgnr/fødselsnummer+05+år+termin+XX

    For eksempel 00991732926 05 17 10 15

    Dersom du mottar KID-nummer som ikke har godkjent KID-oppbygning må du ta kontakt med Kemneren/Skatteeteaten for å få nytt KID-nummer.

    Betaling av forskuddsskatt for Enkeltmannsforetak (ENK)

    Dersom du har et Enkeltmannsforetak uten ansatte skal du ikke opprette skattetrekkskonto. Forskuddsskatt for Enkeltmannsforetak kan betales fra en vanlig brukskonto. Dersom du prøver å betale forskuddsskatt fra en skattetrekkskonto vil KID trolig bli avvist.

  • Hvordan fungerer remittering og sending av betalingsfiler i nettbank?

    Med remittering kan du registrere utbetalinger i bedriftens økonomisystem og laste opp filen med betalingene i nettbanken for godkjenning. Du slipper da å registrere betalinger to ganger (i økonomisystemet og i nettbanken). Fil med informasjon om utførte betalinger lastes ned fra nettbanken og opp i økonomisystemet for oppdatering av reskontroen.

    Bruk av remittering forutsetter at bedriften har et økonomisystem som støtter tjenesten. Nettbanken støtter  remitteringsfil i enten Telepay-, ISO20022- eller Direct remittance-format.

    På grunn av krav i hvitvaskingsloven (§12 og §13) tilbyr vi ikke lenger direkte remittering via Mastercard Payment Services.

    Det er ikke nødvendig med egen avtale for denne tjenesten. Se veiledning for import av betalingsfil (pdf) eller kontakt oss for hjelp til dette.

    Slik importerer du betalingsfiler (remittering):

    1. Gå til «Betalinger» og deretter velg «Importer fil til betaling» i nettbanken
    2. Importer filen du ønsker å sende
    3. Du finner filer til betaling i «Betalingsarkivet» i hovedmenyen under «Betalinger».
    4. Returfilene finner du i «Dokumenter» og «Arkiv» i hovedmenyen

    Veiledning for import av betalingsfiler i nettbanken (pdf)

  • Hvordan laster jeg ned bankavstemmingsfil?

    Slik laster du ned en bankavstemmingsfil:

    1. Trykk på kontoen du ønsker bankavstemmingsfil fra
    2. Trykk på menyen med de tre prikkene øverst til høyre på kontoen
    3. Velg «Eksport av bankavstemming»
    4. Velg periode
    5. Gå til «Dokumenter» og «Arkiv» i hovedmenyen
    6. Last ned fil
    7. Importer i regnskapsprogram

     

  • Jeg ønsker å gi en person fullmakt/disposisjonsrett på min private konto, hva gjør jeg?

    Send oss en nettbankmelding med følgende informasjon:

    • Disponentens navn og fødselsdato
    • Kontonummer(e) det gjelder
    • Type fullmakt: Disponere alene eller kun innsyn
    • Om disponenten skal ha tilgang til å kunne se, administrere og betale dine eFakturaer
    • Om disponenten skal ha kort tilknyttet kontoen

     

    Dersom personen du ønsker å gi fullmakt til ikke er kunde hos oss fra før av, må vedkommende registrere seg som kunde først under «Bli privatkunde».

    Skriv «Disponent + kontohavers navn» under «Årsak og formål med kundeforholdet» og kryss av på «Annet» under ønskede produkter. Det vil ikke opprettes konto til disponenten.

    Etter at vi har mottatt alt vi trenger sender vi Avtale om fullmakt til å disponere konto til digital signering med BankID*.

    *Ta kontakt dersom en av dere ikke har BankID.

    Bli privatkunde

Her finner du svar på ofte spurte spørsmål om mobilbank.

  • Hvordan aktiverer jeg mobilbanken og logger inn?

    Mobilbanken aktiveres i appen med BankID eller SMS-kode første gang du bruker den.

    Last ned appen «CulturaBank» her:

    iPhone  Android

  • Hvordan kan jeg betale og overføre til en annen konto?

    Du kan betale/overføre på 3 måter:

      1. Via ikonet nede i høyre hjørne på alle nettbankens sider
      2. Via «Betalinger» i nettbankens hovedmeny
      3. Ved å dra-og-slipp når du er i «Min oversikt»

    Betalingsbildet består av 3 faner du må velge mellom:

        1. «Overføre» – Brukes når du skal overføre mellom egne konti
        2. «Betale» – Brukes når du skal betale til andre
        3. «Utland» – Brukes når du skal betale noe til utlandet.

    Slik gjør du:

    • Legg inn beløp, konto til og fra og evt. tekst
    • Velg «Godkjenn» om du vil betale med det samme
    • Velg «Legg til godkjenning» om du vil godkjenne senere eller sammen med andre betalinger/overføringer

    Dra-og-slipp:

    1. Skjermbilde som viser hvordan funksjonen fungerer.Gå til «Min oversikt» i menyen nederst
    2. Trykk og hold nede på den kontoen du vil overføre fra
    3. Dra mens du holder nede til den du skal overføre til
    4. Legg inn beløp og annen informasjon, trykk «Neste» og godkjenn
  • Hvordan endrer jeg standard belastningskonto?
    Dersom du ønsker å endre standard belastningskonto, må dette gjøres fra nettbanken. Dette er den kontoen som foreslås at skal belastes ved en betaling.
    • Logg inn i nettbanken
    • Trykk på Meny-knappen i venstre hjørnet
    • Velg «Innstillinger», helt nederst i menyen
    • Velg deretter «Nettbankinnstillinger»
    • Øverst på denne siden kan du velge din standardkonto

    Merk! Rekkefølgen på dine kontoer i nett- og mobilbanken samsvarer ikke, og det er den første kontoen i din kontooversikt i nettbanken som er standardkonto for betalinger.

  • Hvordan velger jeg hvilke kontoer jeg ønsker å se på forsiden?
    Forsiden er den siden som først kommer opp når du logger inn. Her kan du endre slik at du kun ser de mest brukte kontoene dine.
    • Trykk på blyanten øverst til høyre på forsiden
    • Her kommer et bilde frem med flere av kontoene dine
    • Du kan enten merke de ønskede kontoene eller flytte med «dra og slipp» ved å trykke (og holde) på de to strekene til høyre
    • De valgte kontoene vil bli lagret som dine favorittkontoer når du forlater siden via krysset i øvre høyre hjørne

    Du kan også endre rekkefølgen på både avtaler (personer) og kontoer som du ser under «Min oversikt». Du gjør dette ved å klikke på de tre små prikkene ved siden av navnet ditt, og velge «Endre rekkefølge på kontoer».

  • Hvordan bytter jeg mellom privat- og bedriftsavtaler?

    Hvis du har bedriftsavtaler har du anledning til å bytte mellom privat og bedrift.

    • Trykk på personikonet på venstre side av skjermen
    • Nå åpnes et bilde med mulighet for å endre bruker
    • Alle avtalene du har tilgang til vises i oversikten
    • Du kan enten se dine private avtaler eller bedriftsavtaler
    • Uansett hvor du befinner deg i mobilbanken, vil du ha en snarvei til å bytte bruker oppe i venstre hjørne
  • Hvordan godkjenner jeg og betaler en eFaktura?

    Slik godkjenner og betaler du en eFaktura

    • Trykk på «Aktiviteter» nederst på forsiden
    • Aktiviteter åpnes
    • Velg eFaktura
    • Marker en eller flere eFaktura som ønskes betalt
    • Trykk på «Godkjenn»
    • Godkjenn betalingen

    Hvis du ønsker å se grunnlaget for din eFaktura, trykk på de tre prikkene til høyre for eFakturaen. Velg «Se detaljer».

    Hvis eFaktura er i kombinasjon med AvtaleGiro betales den automatisk. 

  • Hvordan ser jeg grunnlaget til en eFaktura som ligger til forfall eller som allerede er betalt?
    • Skjermbilde fra mobiltelefonTrykk på «Aktiviteter» nederst på forsiden
    • Aktiviteter åpnes
    • Velg eFaktura
    • Trykk på de tre prikkene til høyre for eFakturaen. Velg «Se detaljer»

    Du kan også se grunnlaget for eFakturaer som allerede er betalt.
    Dette gjør du på følgende måte:

    • Skjermbilde fra mobiltelefonTrykk på Meny-knappen i høyre hjørnet
    • Velg eFaktura
    • Velg deretter eFaktura arkiv
    • Trykk på den aktuelle eFakturaen du ønsker å se grunnlaget for
  • Hvordan ser jeg fakturagrunnlaget på en eFaktura?
    • Skjermbilde fra mobiltelefonTrykk på Meny-knappen i høyre hjørnet
    • Velg eFaktura
    • Velg deretter eFaktura arkiv
    • Trykk på den aktuelle eFakturaen du ønsker å se grunnlaget for
  • Hvordan endrer jeg trekkdato og forfallsdato på en eFaktura?

    Klikk på de tre prikkene ved siden av den aktuelle eFakturaen, og velg «Godkjenn». Du vil da både kunne endre trekkonto, dato og beløp.

  • Hvordan kan jeg skrive en sikker melding til banken?
    • Skjermbilde av mobiltelefonTrykk på «Aktiviteter» nederst på forsiden
    • Nå åpnes et bilde med alle aktiviteter
    • Velg «Meldinger»
    • Trykk på «Ny melding» oppe i høyre hjørne
    • Skriv inn ønsket tekst
    • Du kan vedlegge dokumenter i meldingen
  • Hvor finner jeg dokumentarkivet mitt?
    • Skjermbilde fra mobiltelefonTrykk på «Aktiviteter» nederst på forsiden
    • «Aktiviteter» åpnes
    • Velg «Dokumenter»
    • Nederst i «Dokumenter» finnes det en knapp til «Arkiv»
    • Trykk på «Arkiv» og dokumentene dine vises på skjermen
  • Hvordan signerer jeg dokumenter i mobilbanken?

    Skjermbilde fra mobiltelefonSlik signerer du et dokument

    • Trykk på «Aktiviteter» nederst på forsiden
    • «Aktiviteter» åpnes
    • Velg «Dokumenter»
    • Hvis det er dokumenter til signering ligger de øverst på siden
    • Velg det eller de dokumenter som skal underskrives
    • Godkjenn ved å signere med BankID
  • Hvilke systemkrav har mobilbanken?

    I Google Play  og App Store finner du informasjon om hvilke mobiltelefoner og operativsystem mobilbanken støtter.

    For å bruke mobilbanken trenger du en «smart-telefon» med enten Android eller Apple iOS (iPhone) operativsystem. Du trenger også tilgang til Google play eller App Store for å laste ned appen.

    Last ned appen «CulturaBank» her:

    iPhone  Android

  • Hvordan sperrer jeg kortet mitt i mobilbanken?

    Ved tap av kort er det viktig å få sperret kortet så snart som mulig, for å unngå misbruk.

    Skjermbilde fra mobiltelefonSlik sperrer du kortet i mobilbanken:

    • Gå til hovedmenyen via ikonet nederst i høyre hjørne på forsiden
    • I hovedmenyen velger du «Kort»
    • Du finner også kortoversikten under snarveier midt på forsiden
    • Velg ønsket kort
    • Under bildet av kortet finner du knappen «Sperre kort»
    • Kortet kan sperres her

    Sperretjenesten er betjent 24 timer i døgnet, året rundt.

    • Legg nummeret til sperretjenesten (+47) 21 55 44 23 inn på din mobiltelefon, slik at det alltid er tilgjengelig hvis du skal sperre kortet.

    Ved mistet eller stjålet kort kan vi utstede erstatningskort. Pris for erstatningskort finner du i prislisten.

    Egenandel ved tap av kort

    Du er ikke ansvarlig for tap/transaksjoner som har skjedd etter at du har meldt kortet stjålet til banken, men egenandel i forbindelse med tapt/stjålet kort kan påløpe. Dersom du har opptrådt grovt uaktsomt, vil egenandelen kunne bli høyere. Se kortavtalen for mer informasjon.

  • Hva gjør jeg hvis mobilbanken ikke virker, eller jeg får feilmelding?

    Prøv følgende:

    1. Avslutt app og start på nytt
    2. Skru av telefonen og skru den på igjen
    3. Oppdater appen
    4. Oppdater operativsystem på telefonen (feks Android eller iOS)
    5. Slett appen og installer den på nytt

     

    Hvis ingen av de ovenstående tiltakene hjelper ber vi deg kontakte banken. Vi trenger da opplysninger om telefontype, versjon av mobilbanken og versjon av operativsystem på telefonen.

Her finner du spørsmål og svar om BankID

  • Hva er BankID?

    BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering.

    I den fysiske verden kan du bruke pass, førerkort eller bankkort med bilde for å bekrefte hvem du er. I den elektroniske verden kan du bruke BankID til å identifisere deg. BankID kan også brukes til å signere dokumenter og meldinger elektronisk istedenfor at du trenger å signere med kulepenn.

    Med BankID kan du logge inn i nettbanken, signere betalinger og kjøpe produkter. En rekke offentlige etater benytter også BankID som sikkerhetsløsninger for sine portaler.

    Les mer om BankID på www.bankid.no

    Last ned appen

    Last ned BankID app for iPhone Last ned BankID app for Android
  • Hvordan kan jeg få BankID med kodebrikke fra Cultura Bank?

    For at vi skal kunne utstede BankID til deg må du avtale time med banken hvor du møter personlig i våre lokaler med gyldig pass og signerer avtale om PersonBankID.
    Se nederst på vår nettside for kontaktinformasjon, eller ta kontakt per nettbank.

    Du må bruke oss som din hovedbank og ha et aktivt privat kundeforhold hos oss med brukskonto, kort og nettbank.

    Dersom du er utenlandsk statsborger, må du, i tillegg til å fremvise gyldig pass, også fremvise oppholdskort (for borgere utenfor EU/EØS) eller registreringsbevis fra politiet. Du må ha permanent oppholdstillatelse for å kunne få BankID.

    Forutsetninger for kunne få BankID:

    • Du må ha gyldig pass, eller norsk nasjonalt ID-kort
    • Du må være over 15 år*
    • Du må ha norsk fødselsnummer
    • Du må ha permanent oppholdstillatelse
    • Du må ha norsk mobiltelefonnummer

    * Hvis du er mellom 15 og 18 år må du ha samtykke fra verger for å kunne få BankID

  • Hvordan kan jeg få BankID-app i Cultura Bank

    Hvordan komme i gang med BankID-app?

    • For å komme i gang med BankID-app må du først bestille BankID med kodebrikke.
    • Last ned BankID-Appen fra Google Play eller App Store.
      Du må ha IOS 12 / Android 6 eller nyere.
    • Aktiver appen med din BankID kodebrikke og passord. Av sikkerhetshensyn går det en time fra du starter prosessen og til du får aktivert appen. Ta kontakt med oss dersom du har glemt BankID-passordet ditt.
    • Tillat varslinger. Dersom du tillater varslinger, blir det enklere når du bruker BankID.

    Har du problemer med å aktivere appen eller har du glemt BankID passordet ditt?

    Dersom du har problemer med å aktivere appen din eller har glemt BankID passordet ditt, ta kontakt med oss så kan vi hjelpe deg.

    På BankID sine nettsider kan du lese mer om bruk av BankID-app.

  • Hvordan logger jeg meg inn med BankID?

    I nettbanken kan du logge deg inn med BankID med kodebrikke, BankID app eller BankID på mobil.

    Her kan du teste om din nettleser støtter BankID

    Om du har en kodebrikke, betyr ikke det nødvendigvis at du har BankID. Det kan være en annen sikkerhetsløsning. Sjekk om du har BankID

    Logg inn med BankID og kodebrikke

    Velg «BankID» på logg inn-siden til nettbanken.

    1. Legg inn fødselsnummeret ditt (11 siffer)
    2. Legg inn engangskode fra kodebrikken
    3. Legg inn ditt personlige BankID-passord og bekreft med OK. Du kommer nå inn i nettbanken

    Last ned appen

    Last ned BankID app for iPhone Last ned BankID app for Android
  • Hvordan får jeg nytt passord, eller åpner sperret passord til BankID?

    Du må kontakte banken som har utstedt din BankID.

  • Hva gjør jeg hvis jeg har mistet min BankID-brikke?

    Hvis du mister din BankID-brikke må du snarest melde fra til banken for å sperre BankIDen.

    Kontakt banken på telefon 22 99 51 99 for å sperre.

    Hvis du har mistet kodebrikken, men finner den igjen, må du sende banken en nettbankmelding, eller ringe 22 99 51 99 for å gjenåpne den.

    NB! BankID er en elektronisk legitimasjon, som blant annet kan brukes til å signere kjøps- og låneavtaler og til å identifisere deg overfor banker og myndigheter. Det er derfor veldig viktig at du passer godt på din BankID, og at passordet holdes hemmelig.

    Dersom kodebrikken og/eller passordet kommer på avveie, må du straks kontakte banken for å sperre din BankID. Vær oppmerksom på at du kan måtte stå ansvarlig for tap dersom et eventuelt misbruk skyldes uaktsomhet. (Les mer om dette i Avtale om PersonBankID som signeres ved bestilling av BankID.)

  • Hva gjør jeg hvis min BankID ikke virker?

    Hvis du får feilmeldinger, feilkoder, lang svartid eller andre feil med BankID ber vi deg gjøre følgende:

    1. Prøv å logg inn/signer en gang til. Pass på at du taster riktige numre, engangskode og passord
    2. Test din nettleser og din BankID på BankIDs nettsider
    3. Se om du finner svar på ditt spørsmål på BankIDs side for spørsmål og svar
    4. Hvis ikke punktene over hjalp deg ber vi deg kontakte banken med opplysninger om
      -Navn og kontaktinformasjon
      -Hvilken side du forsøkte å bruke BankID på (for eksempel i nettbanken eller ved søknad om konto)
      -Når du fikk feilen (gjerne dato og tid)
      -Hvilket operativsystem og hvilken nettleser du brukte (for eksempel Windows 10 med Google Chrome)
      -Eventuell feilmelding. Hva sto det i feilmeldingen? Send gjerne med skjermbilder.

    Feilkoder som kan vises i forbindelse med feil på BankID starter ofte med BID. Eksempler på feilkoder: BID-1437, BID-1439, BID-1450, BID-1456, BID-2031, BID-2032, BID-2033, BID-2034, BID-20a1, BID-20a2, BID-20b0, BID-20b1, BID-c167, BID-5007, BID-5000, BID-5001, BID-5002, BID-5003, BID-500a, BID-5007, BID-1118, BID-1299

  • Hvor finner jeg kravdokumentasjon for BankID?

    Trust Service Provider Statement (TSPS):

    TSPS dokumentet beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID og BankID på mobil.

    Public Key Infrastructure Disclosure Statement (PDS):

    PDS dokumentet er en forenklet utgave av TSPS-en.

    Her finner du kravdokumentasjon for BankID

    Trust Service Provider Statement (TSPS) BankID Trust Service Provider Statement (TSPS) BankID på mobil Trust Service Provider Statement (TSPS) BankID Merchant Public Key Infrastructure Disclosure Statement (PDS) BankID Public Key Infrastructure Disclosure Statement (PDS) BankID på mobil

Her finner du spørsmål og svar om våre kort.

Råd om sikker kortbruk    Søk om kort

  • Hva er Verified by Visa?

    Verified by Visa er en løsning for sikker netthandel, som skal bidra til å hindre kortsvindel. Betalingene må godkjennes med Bank ID eller SMS-koder. Ved å forlange passord i tillegg til kortnummer og utløpsdato, sikres at stjålne kort ikke kan misbrukes til netthandel.

  • Hva gjør jeg hvis jeg har mistet kortet og hvordan sperrer jeg det?

    Ved tap av kort er det viktig å få sperret kortet så snart som mulig, for å unngå misbruk.

    Slik sperrer du kortet i mobilbanken:

    • Gå til hovedmenyen via ikonet nederst i høyre hjørne på forsiden
    • I hovedmenyen velger du «Kort»
    • Du finner også kortoversikten under snarveier midt på forsiden
    • Velg ønsket kort
    • Under bildet av kortet finner du knappen «Sperre kort»
    • Kortet kan sperres her

    Slik sperrer du kortet i nettbanken:

    • Velg «Meny» øverst til venstre i nettbanken og velg «Kort»
    • Velg «Se handlinger»
    • Velg «Sperr kort»
    • Godkjenn med BankID

    Sperretjenesten er betjent 24 timer i døgnet, året rundt.

    Legg nummeret (+47) 21 55 44 23 inn på din mobiltelefon, slik at det alltid er tilgjengelig hvis du skal sperre kortet.

    Ved mistet eller stjålet kort kan vi utstede erstatningskort. Pris for erstatningskort finner du i prislisten.

    Egenandel ved tap av kort

    Du er ikke ansvarlig for tap/transaksjoner som har skjedd etter at du har meldt kortet stjålet til banken, men egenandel i forbindelse med tapt/stjålet kort kan påløpe. Dersom du har opptrådt grovt uaktsomt, vil egenandelen kunne bli høyere. Se kortavtalen for mer informasjon.

  • Hva skjer hvis et kontaktløst kort er mistet eller stjålet?
    • Hvis man mister kortet eller det blir stjålet må man umiddelbart varsle banken slik at kortet blir sperret. Et sperret kort vil ikke fungere ved en kontaktløs betaling selv om beløpet er under 500 kroner.
    • Kortholder vil uansett ikke være ansvarlig for svindel såfremt kortholder ikke har utvist uaktsomhet. Hva som er uaktsomhet må vurderes i hvert enkelt tilfelle, men vil typisk kunne være at kortholder ikke sperrer kortet når man oppdaget at det er borte.
    • Som en ekstra sikkerhet er det satt grenser i kortet som gjør at man må benytte PIN-kode av og til selv om beløpet er under 500 kroner. Som for andre betalinger overvåker banken all bruk av kortet for å oppdage mistenkelig atferd.
  • Hvilke beløpsgrenser gjelder for kortet?

    Bankkort har ulike beløpsgrenser. Uttak i minibank er begrenset til 9 999 kr per dag.

    Bruk i Norge og utland Beløpsgrense
    Minibank per dag 9.999,- kr
    Kjøp per dag 99.999,- kr
    Minibank og kjøp per 30 dager 999.999,- kr

    I tillegg kan det forekomme lokale beløpsgrenser for uttak i minibank i utlandet.

    Dersom det ikke oppnås kommunikasjon med banken, vil egne beløpsgrenser gjelde for både varekjøp og kontantuttak.

  • Hvordan vet man at kortet er kontaktløst?

    På kortet vil det være en kontaktløs indikator.

  • Hvor kan en betale kontaktløst?

    En kan betale kontaktløst i butikker og terminaler som viser dette symbolet

  • Hvordan betaler man kontaktløst?

    En betaler ved å:

    • Se etter symbolet som angir at terminalen er klar for kontaktløs betaling. Dette vises oftest i skjermen sammen med beløpet.
    • Plasser kortet over symbolet for å gjennomføre betalingen. Et pip indikerer at kortet er ferdig lest.
    • Bekreftelse på at kjøpet er godkjent står på terminalens skjerm. Ved beløp over 500 kroner må man taste PIN-kode. I tillegg kan en enkelte ganger bli bedt om å taste PIN-kode for ekstra sikkerhet.
  • Er det risiko for å betale for noen andre hvis en går forbi en kontaktløs terminal?

    Nei. Kortet må være veldig nær terminalen, typisk et par centimeter. Dessuten må betjeningen ha startet betaling.

  • Sikring av kontaktløst kort

    Et nytt kontaktløst kort må aktiveres før det kan benyttes til kontaktløse betalinger. Aktivering skjer ved første gangs bruk i betalingsterminal når kortet settes inn og PIN-kode benyttes.

Se fondsiden for spørsmål og svar om fond

IBAN-kalkulator

  • Hvordan betaler jeg til utlandet?

    Overføring til utlandet kan gjøres i nettbanken eller mobilbanken, eller ved hjelp av eget skjema (pdf) som sendes i posten.

    Du trenger:

    -Mottakers navn og adresse
    -Mottakers kontonummer/IBAN
    -Mottakerbankens SWIFT/BIC

    Slik gjør du:

    • Logg inn i mobil- eller nettbank og velg betalinger eller trykk på ikonet med piler på nederst til høyre
    • Velg så Utland
    • Legg inn beløp og riktig valutasort
    • Fyll ut informasjon som trengs, ved å følge stegene i betalingen.
    • Vi anbefaler deg å vite mottakers IBAN nummer, hva betalingen gjelder, samt navn og adresse til mottaker før du starter å betale.
    • Viktig at alle steder merket med «*» blir fylt ut, ellers kommer du ikke videre i prosessen.
    • Tilslutt godkjenner du ved å «sweipe/dra» til høyre i mobilbanken eller trykk på «Godkjenn» nettbanken.

    Hvor lang tid det tar før mottakeren får pengene avhenger av hvilket land du betaler til, og hvilken betalingsform du bruker. Det er også avhengig av når på døgnet du foretar betalingen. Ved bestilling av hasteoverføring til Europa og USA, vil normalt pengene være på mottakerens konto samme dag.

    Betalinger til utlandet vil ikke belastes kontoen umiddelbart selv om den har forfall samme dag. Betalingen vil legge seg i ditt forfallsregister og gå ut ved neste bankoppgjør, normalt vil det si samme dag eller neste bankdag.

    Kontakt oss for mer informasjon om tidsfrister for betaling til utlandet.

     

    Prisliste utland Skjema for overføring til utlandet Valutakalkulator fra valutakurser.no
  • Hvordan mottar jeg betaling fra utlandet?

    Når du skal motta en betaling fra utlandet er det viktig at mottakeren får riktig informasjon. Her finner du oversikt over opplysningene mottakeren trenger:

    Avsender trenger:

    -Ditt navn og din adresse
    -Ditt IBAN-nummer. Dette finner du med vår IBAN-kalkulator
    -BIC/SWIFT 

    Cultura Banks BIC/SWIFT er: CULTNOK1 og routing BIC: DNBANOKK

    BIC er forkortelse for Bank Identifier Code, og er en kode som identifiserer en bestemt bank. Dette kalles også SWIFT.

    Kundesenter

    IBAN-kalkulator Prisliste utland
  • Hva er BIC/SWIFT?

    BIC er forkortelse for Bank Identifier Code, og er en kode som identifiserer en bestemt bank. Dette kalles også SWIFT.

    Cultura Banks BIC/SWIFT er: CULTNOK1 og routing BIC: DNBANOKK

    Har du mottatt en faktura, finner du vanligvis BIC/SWIFT til mottakerbanken der. Hvis ikke må du ta kontakt med den du skal betale til, eller banken deres.

  • Hva er IBAN?

    IBAN betyr International Bank Account Number. Skal du betale til utlandet, trenger du mottakers IBAN. Du finner den normalt på fakturaen du skal betale eller ved å ta kontakt med den du skal betale til.

    De fleste land i Europa bruker IBAN. USA bruker ikke IBAN. Der bruker de National Clearing Code, også kalt ABA nr eller FedWire.

    Når du skal betale til utlandet, finner du en oversikt over hvilken informasjon du trenger i nettbanken, eller på Skjema for overføring til utlandet, dersom du ikke har nettbank.

    Du finner IBAN-nummeret ditt på kontoutskriften, eller ved hjelp av IBAN-kalkulatoren.

  • Er det krav om IBAN og BIC

    Det er krav om at mottakers konto oppgis med IBAN og mottakers bank med BIC på betalinger i euro over landegrensene inne EU-/EØS –området + Sveits.

    I vedtak fra EU inngår det at banker i disse landene kan returnere betalinger fra utlandet i euro uten korrekt IBAN og BIC. Noen banker avviser også betalinger uten IBAN og BIC i andre valutasorter enn euro. Erfaring viser ellers at betalinger uten IBAN og BIC ofte påføres tilleggskostnader i utlandet uavhengig av valutasort.

    Vi anbefaler derfor at du alltid benytter IBAN og BIC når betalinger skal gjøres til land som har innført IBAN. Skal du motta penger fra utlandet, kan du finne ditt IBAN-nummer ved hjelp av IBAN-kalkulatoren. Kalkulatoren kan brukes til å beregne IBAN for alle norske bankkonti.

    IBAN: International Bank Account Number = Internasjonalt kontonummer.

    BIC: Bank Identifier Code = SWIFT-adresse

Her får du svar på spørsmål om BankID, Elektronisk handelsformat (EHF) og annet.

  • Er pengene mine trygge i Cultura Bank?

    Cultura Bank er medlem av garantiordningen til Bankenes Sikringsfond. Garantien dekker innskudd på inntil to millioner kroner for hver enkelt innskyter i hver enkelt medlemsbank.

    Dersom ditt bankinnskudd blir utilgjengelig, for eksempel som følge av at myndighetene har satt din bank under offentlig administrasjon, vil Bankenes sikringsfond utbetale garanterte innskudd innen syv arbeidsdager.

    I noen tilfeller dekker Bankenes sikringsfond bankinnskudd over 2 millioner kroner. Dette gjelder dersom innskuddet er mottatt på konto i løpet av de siste 12 månedene og følger av en særlig livshendelse. Eksempler på særlige livshendelser er forsikringsutbetalinger eller salg av bolig. Slike innskudd vil bli utbetalt i løpet av 3 måneder.

    Du behøver altså ikke å spre innskuddene på flere banker for at hele innskuddet skal være dekket av garantiordningen dersom du midlertidig sitter med beløp over 2 millioner på konto og dette skyldes en «særlig livshendelse».

    Alle norske banker er medlemmer i Bankenes sikringsfond. Garantien fra Bankenes sikringsfond gjelder for innskudd en kunde har i en av medlemsbankene, inkludert opptjente renter, inntil garantibeløpet på to millioner kroner. For filialer av utenlandske banker er det valgfritt å være medlem.

    Mer informasjon om garantiordningen er tilgjengelig på: www.bankenessikringsfond.no.

  • Hvordan legitimerer jeg meg ved kontoåpning?

    Ved søknad om bankkonto for privatkunder kan du legitimere deg med BankID, eller ved oppmøte i bankens lokaler.

    Legitimasjonsdokumentet skal inneholde:

    • fullt navn
    • navnetrekk
    • fotografi
    • fødselsnummer (11 siffer), evt. D-nummer

    Legitimasjonsdokumenter som godkjennes:

    Av legitimasjonsdokumenter som må anses å tilfredsstille kravene til kontrollrutiner og sikkerhetsnivå nevnes:

    • gyldig pass
    • Norsk nasjonalt ID-kort
    • Norsk bankkort med bilde
    • Norsk førerkort – original og duplikat (dog ikke førerkort av eldre dato – ”grønt førerkort”)

    Dokumenter som ikke godtas:

    • kredittkort, faktureringskort o.l.
    • månedskort for buss, trikk, tog o.l.
    • medlemskort i foreninger o.l.
    • identitetskort utstedt av skoler, universiteter
    • Asylsøkerbevis

    Listen er ikke uttømmende.

    Kundesenter

    Er du utenlandsk statsborger? Bli kunde
  • Kan jeg bruke Vipps med konto i Cultura Bank?

    Ja, du kan sende og motta penger med alle som har Vipps, uansett hvilken bank dere har.

    Du trenger Apple eller Android-telefon, BankID, et norsk betalingskort og konto i en norsk bank. Du må også ha norsk fødselsnummer eller d-nummer, norsk mobilnummer, e-post og folkeregistrert adresse.

    Kom i gang med Vipps

    • Last ned appen fra App Store (iPhone) eller Google Play (Android)
    • Legg inn kort og kontonummer
    • Send eller be om penger i Vipps!

    Søk opp hvem du vil betale til i kontaktlisten din. Legg inn beløpet og start å sende penger.

    Bedrifter organisasjoner og lag med konto i Cultura Bank kan også bruke Vipps Bedrift for å få innbetalinger.

    Se mer på www.vipps.no

  • Hva er Elektronisk handelsformat (EHF)

    Noen leverandører krever at bedrifter fakturerer elektronisk etter EHF-standarden.

    EHF (forkortelse for “Elektronisk handelsformat”) – er et standardformat for å utforme og utveksle fakturaer, purringer og kreditnotaer elektronisk mellom to parter. Formatet er utarbeidet av Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi),og er basert på det europeiske CEN BII-rammeverket og tilpasset bl.a. den norske bokføringsforskriften.

    Hvordan sende en elektronisk faktura?

    1. Først opprettes en datafil utabeidet etter EHF-standarden, med all nødvendig informasjon om f.eks. fakturanummer, mottaker, pris osv. (i alt 30 obligatoriske punkter)

    2. Filen sendes så elektronisk fra leverandør til et såkalt aksesspunkt (liste over foreløpige aksesspunkter). De ulike aksesspunktene har informasjon om alle foretak som kan motta faktura på EHF-format, og sender filen videre til riktig mottager.

    Dersom du allerede bruker et regnskapsprogram/fakturaprogram, så bør du først sjekke om programmet har løsninger for EHF. Det er mulig du kan bruke den eksisterende eFaktura-løsningen.

    Dersom ditt program ikke støtter den nye standaren, eller du ikke bruker et regnskapsprogram så finnes det enklere løsninger. For små foretak (f.eks. enkeltpersonforetak), som sender ut relativt få fakturaer i året til statlige bedrifter, kan en bruke en web faktura leverandør som tar hånd om hele prosessen for deg. Gjør et nettsøk på EHF for å finne leverandører.

    Sparer miljø, tid og penger

    Ifølge Direktoratet for Forvaltning og IKT behandler det offentlige om lag 11 millioner fakturaer hvert eneste år. En overgang til elektronisk fakturabehandling vil spare staten for enorme beløp i form av papir og transportutgifter. Sjansen for at fakturaer kommer bort i posten eller pga. mennesklig svikt, reduseres til en minimum. Sist men ikke minst vil miljøet bli spart for tonnevis med papiravfall og CO2-utslipp når fakturaene ikke lenger med transporteres med fly eller bil.

    (kilde: http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no)

  • Hvorfor har Cultura Bank gebyrer?

    Betalingsformidling er ikke gratis for banken. For de fleste av tjenestene banken utfører må vi betale videre til våre leverandører og andre banker. For eksempel betaler banken gebyrer, provisjoner og portokostnader til underleverandører som utfører betalingstjenester for oss. Det er også kostnader knyttet til drift og utvikling av våre egne systemer.

    Kostnadene ved betalingsformidlingstjenestene må dekkes enten ved gebyrer fra dem som bruker tjenesten eller gjennom andre inntekter.

    Noen banker tilbyr i dag gebyrfrie tjenester, da tar de kostnadene inn igjen på andre områder, for eksempel med høye renter på forbrukskreditt eller høyere rente til lånekunder.

    Vi synes det riktigste er at de som bruker tjenestene betaler for dem. Dersom vi skulle tilby gebyrfrie tjenester måtte vi i stedet ha høyere rente på våre utlån til samfunnsnyttige prosjekter eller lavere innskuddsrenter.

  • Hvordan endrer jeg postadresse og telefonnummer?

    Av sikkerhetshensyn må adresseendring sendes som nettbankmelding eller som brevpost med signatur. Hvis du har endret adresse i Folkeregisteret vil adressen automatisk oppdateres i vårt register.

    Mobiltelefonnummer kan endres i nettbanken i menyen «Innstillinger» og «Mine opplysninger». Hvis du ikke har nettbank må du sende oss en beskjed som brevpost med signatur.

     

  • Hvordan avslutter jeg en depositumskonto?

    For opphevelse av avtalen kreves skriftlig melding fra begge parter (leietaker og utleier).

  • Hvordan teste tilgang til kontotjenester - PSD2?

    PSD2 direktivet regulerer betalingsformidlingen i EU og EØS. Formålet er å legge til rette for økt konkurranse i markedet for betalingstjenester samt å fremme innovasjon til glede for sluttkunden.

    Vi anbefaler å besøke Finans Norge sine nettsider for informasjon knyttet til PSD2.

    Ønsker ditt selskap å teste tilgang til kontotjenester?

    For å teste tilgang til kontoinformasjons- og betalingsfullmaktstjenester mot kontoer i Cultura Bank, kan du henvende deg til oss via vår kjerneløsningsleverandør i eget skjema. Den tekniske løsningen er basert på API’er som bygger på standarder fra Berlin Group og STET.

    Send søknad

     

  • Hva er Cultura Bank?

    Cultura Bank er den eneste banken i Norge som forteller deg hva pengene dine lånes ut til. Som kunde hos oss kan pengene dine være med på å skape ren luft, rent vann, mer rettferdighet og større felleskap.

    Les mer om banken

    Mer om Cultura Bank

    Verdigrunnlag Bærekraft Etiske retningslinjer Historie Fakta om banken
  • Hvordan bli kunde i banken?

    Her kan du bli privatkunde i banken

    Her kan du bli bedriftskunde i banken

  • Hvordan bli medeier i banken?

    Med visse mellomrom utvider Cultura Sparebank egenkapitalen gjennom et tilbud om nytegning av egenkapitalbevis (emisjon). En slik kapitalutvidelse annonseres på bankens nettsider og i pressen. Ved siden av dette foregår det en regelmessig omsetning av disse verdipapirene.

    Ja, jeg ønsker å vite mer om å investere i egenkapitalbevis:

    • Hvorfor bli medeier i Cultura Bank?

      Den viktigste motivasjonen for å bli medeier i Cultura er en tilslutning til bankens verdigrunnlag. Samtidig er det en klar målsetning å kunne tilby en rimelig finansiell avkastning.

      Regelverket for banker bestemmer at størrelsen på utlån til en enkelt kunde ikke bør utgjøre mer enn 20 prosent av bankens ansvarlige kapital. For en mindre bank betyr dette at muligheten til å hjelpe i gang større prosjekter er begrenset. En investering i egenkapitalbevis er derfor en nødvendig forutsetning for at banken skal kunne oppfylle sitt formål.

      Effekten av din investering i egenkapitalbevis mangedobles. På grunn av regelen om kapitaldekning, kan Cultura Sparebank øke sine samlede utlån med flere ganger det beløpet du tegner i egenkapitalbevis. Den samfunnsnyttige effekten av investeringen er derfor meget stor.

      Les mer om hvilke prosjekter banken låner penger til.

      Egenkapitalbeviseierne til Cultura Sparebank kan motta utbytte dersom banken går med overskudd og har tilstrekkelig egenkapital. Det er bankens policy å gi et rimelig utbytte sett i forhold til avkastningen på innskudd i banken.

    • Hva er egenkapitalbevis?

      Egenkapitalbevis har klare likhetstrekk med aksjer, der forskjellen først og fremst knytter seg til eierretten til bankens kapital og innflytelse i bankens organer. I Cultura Bank består ca. 90 % av egenkapitalen av midler som er hentet inn ved utstedelse av egenkapitalbevis.

    • Hvor kommer Cultura Bank-navnet fra?

      Tidligere banksjef og gründer, Svein Berglund, forklarer i denne videoen opphavet til navnet og historien bak.

      Se video

    • Hva er økologisk økonomi og social banking?

      Ove Jakobsen forteller i denne videoen om social banking og økologisk økonomi. Ove Jakobsen er Professor ved Høyskolen i Bodø, Senter for økologisk økonomi og etikk.

      Økologisk økonomi bygger på to hovedprinsipper:

      • Innskyterne får vite hva pengene brukes til.
      • Utlånsformålene vurderes etter sosiale og miljømessige kriterier.

    • Hva er grønn økonomi?

      Grønn økonomi og økologisk økonomi er ikke det samme. I en grønn økonomi styres verden i en mer miljøvennlig retning ved hjelp av økonomiske virkemidler.

      Miljøkostnadene reflekteres i prisene. Det kan bety at miljøskadelig virksomhet avgiftsbelegges eller at miljøvennlig virksomhet subsidieres. Miljøskadelige tiltak blir derimot ikke subsidiert, slik de blir i dag. I en grønn økonomi lønner det seg å leve miljøvennlig og det er dyrt å forurense.

      (kilde Faktaark om grønn økonomi fra Framtiden i våre hender)

    • Hva er en sparebank?

      Sparebankene har en særegen organisasjonsform som har likhetstrekk med en selveiende stiftelse. Det vil si at ingen har formelt eierskap til den formuesmasse som ligger i banken eller har formelle krav på en andel av overskuddet. Sparebankenes egenkapital består i all hovedsak av bankens opprinnelige grunnfond tillagt tidligere års tilbakeholdt overskudd. Da de fleste norske sparebanker ble grunnlagt for 150-100 år siden, kan mange nå skilte med en meget solid egenkapital. På 1980-tallet ble det åpnet for at sparebanker som ønsker det, også kan hente inn egenkapital i markedet ved å utstede egenkapitalbevis (Cultura Sparebank er hovedsakelig finansiert på denne måten). Egenkapitalbevisene kan motta utbytte dersom bankens resultat og kapitalsituasjon gjør dette forsvarlig.

      Sparebankene i Norge profilerer seg i markedet som «sparebank» til forskjell fra forretningsbanker.  Viktig for sparebankenes identitet er den vekt som legges på nærhet til kundene, lokal forankring og samfunnsmessig ansvar. De fleste norske sparebanker er tilsluttet samarbeidsordninger gjennom Sparebank1 -alliansen og Eika Alliansen. Cultura Bank har imidlertid valgt å forbli uavhengig.

      Det høyeste organ i en sparebank, tilsvarende generalforsamlingen i et aksjeselskap, er forstanderskapet, som blant annet fastsetter og endrer sparebankens vedtekter, beslutter kapitalutvidelser, fastsetter bankens regnskap og beslutter eventuelle sammenslåinger med andre sparebanker. Forstanderskapet velges av bankens innskytere, egenkapitalbeviseiere og ansatte. I tillegg kan det utpekes en kommunal representant.

      Styret i sparebanken, som velges av forstanderskapet, har ansvaret for den løpende virksomhet i banken.
      (For ytterligere opplysninger se www.sparebankforeningen.no)

    Kontakt oss

    Kundeservice

    (+47) 22 99 51 99

    Send oss en melding Samtykker

    Motta siste nyheter fra oss

    Meld deg på vårt nyhetsbrev her

    Følg oss

    Facebook Instagram LinkedIn YouTube
    Kontaktinformasjon Om nettsiden Personvern & cookies

    Sammenlign våre priser med priser fra andre på Finansportalen.no

    Driftsmeldinger

    Opphavsrett © Cultura Bank 2025

    Nettside av Stem Agency