Nr. 2017/3
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Animert illustrasjon av menneske foran datamaskin
Nytt fra Cultura Bank

Nettvett – pass opp for svindel

Publisert: 29/09/2017

Her får du nyttige tips for å unngå å bli lurt på nett.

I august mottok mange en epost som så ut til å være fra skatteetaten, med en gledelig melding om at du hadde fått igjen penger på skatten. Meldingen inneholdt lenke til en falsk nettside, der du ble bedt om å gi fra deg sensitiv informasjon. Andre har mottatt lignende meldinger, som ser ut til å være fra PayPal, Posten eller banker. I e-posten skriver de kanskje at de har hatt data­problemer eller liknende og ber deg om å gi dem informasjon om passord, kontonummer eller bankkortnummer på nytt.

En annen type svindelforsøk som vi har sett eksempler på i det siste er den såkalte ‘direktørsvindelen’, som er rettet mot bedrifter. Det går ut på at en medarbeider får en e-post som ser ut til å være fra sjefen, der han får beskjed om å sende et beløp til utlandet snarest.

Forbrukerrådet har laget en oversikt over hva du skal være oppmerksom på for ikke å bli lurt:

  • Oppgi aldri kortnummer eller kontonummer kun på bakgrunn av at noen sender deg en e-post og ber om det.
  • Sjekk alltid opp saken med banken eller det firmaet som gir seg ut for å være avsender før du gjør noe mer.
  • Gi kun fra deg kortnummeret ditt til firmaer som virker seriøse og som du stoler på.
  • Følg nøye med på kontoutskriftene dine. Oppdager du at det er trukket beløp fra kontoen din som du ikke har godkjent, bør du snarest ta kontakt med banken. Banken er forpliktet til å tilbakeføre beløp som du ikke har godkjent.
  • Oppgi heller aldri passord og brukernavn til e-posten din eller andre viktige tjenester, til andre.

Slik avslører du et svindelforsøk på e-post:

  • Ber om personlige opplysninger: Seriøse selskaper vil aldri be deg om å oppgi kredittkortnummer, pinkoder, bankkontonummer, brukernavn eller passord i en e-post.
  • Avsenderens e-postadresse: Store selskaper bruker ikke Hotmail, Yahoo, Gmail eller andre nettbaserte e-postadresser. Avsenders e-postadresse kan imidlertid lett endres, slik at den fremstår som å være sendt fra et selskaps server selv om den ikke er det. Du bør derfor ikke stole blindt på en e-post som ser ut til å komme fra et trygt selskap.
  • Generell hilsen: Fordi svindel-e-post sendes ut til mange mottakere, må åpningshilsenen være generell, for eksempel ‘Dear user’ eller ‘Kjære kunde’. En e-post fra for eksempel PayPal vil likevel alltid bruke ditt for- og etternavn i åpningshilsningen, for eksempel ‘Dear Navn Navnesen’. Andre selskaper kan bruke brukernavnet ditt.
  • E-posten krever hurtig handling fra deg: I svindel­­­e-poster vil du ofte bli bedt om å gjøre noe raskt, for eksempel fordi noen forsøker å få tilgang til kontoen din. Dersom et selskap oppdager at noen prøver å trenge seg inn på kontoen din, vil imidlertid kontoen din bli sperret til du selv åpner den igjen. Det er med andre ord ingen grunn til å skynde seg.
  • Falske lenker: For å få tak i opplysningene dine vil e-posten ofte prøve å få deg til å trykke på en lenke for logge inn på din konto hos selskapet. Disse lenkene gir inntrykk av å sende deg til selskapets offisielle nettside, men sender deg i realiteten til svindlerens nettside. En enkel måte å avsløre dette på er å legge pekeren over linken før du trykker på den. Du vil da se hvor lenken fører deg på linjen nederst til venstre i nettleseren din. Dersom denne adressen ikke stemmer med den i e-posten, er det grunn til mistanke.
  • Vedlegg: Svindel-e-poster vil ofte be deg om å åpne vedlegg til e-posten. Vedlegget kan inneholde Spyware eller virus. Du bør derfor ikke åpne vedlegg fra avsendere du ikke stoler på.
  • Dårlig språk: noen svindel-e-poster er skrevet på relativt dårlig norsk, men dette er ingen selvfølge. I enkelte tilfeller er det til og med grunn til å tro at nordmenn har hjulpet til med oversettelsen.
  • I tvil? Kontakt selskapet: Dersom du er i tvil kan du ta kontakt med det selskapet som angivelig har sendt e-posten. Ring for eksempel banken og spør om de er avsender.

Vi gjør også oppmerksom på at Forbrukerrådet har laget en oversikt over falske nettbutikker, som oppdateres løpende. Mange blir lurt av annonser for billige merkevarer i sosiale medier – og etter at de har betalt for varen så dukker den enten ikke opp, eller de får falske varer.

forbrukerombudet.no/netthandel/falske-nettbutikker