Det kom også en ny mobil-app, og den gamle SMS-banken ble avviklet. Når dette skrives, er det en uke siden konverteringen. Vi ber om forståelse for at det i en overgangsperiode kan være litt lengre ventetid en vanlig for å få svar på henvendelser til banken.
Vi har fått mange positive tilbakemeldinger på den nye nettbanken, men vi har også fått høre fra noen at den gamle løsningen var bedre. Til det er å si at det var mange gode grunner til å foreta et systemskifte, både økonomiske, sikkerhetsmessige og ikke minst behovet for å få tilgang på nye tjenester, bl.a. bedriftsnettbank. I stedet for å være kunde hos en leverandør som betjente 2 banker, er vi nå kunde av en stor leverandør der utviklingskostnadene deles på mange. Her er de viktigste endringene:
Innlogging
Påloggingsløsning er enten passord og engangskode på SMS eller BankID utstedt av annen bank. Det gamle papir-kodekortet kan ikke benyttes mer.
Cultura Bank kan dessverre pr. i dag ikke utstede BankID, men undersøker muligheten for å bli utsteder. Dersom du har BankID utstedt av annen bank, kan denne brukes til pålogging og bekreftelse av betalinger. Vær klar over at ikke alle kodebrikker fra andre banker er aktivert som BankID. Er du i tvil om du har BankID, kan du teste dette på BankId.no.
Ny flerbruker bedriftsnettbank
Den gamle nettbanken var en enbrukerløsning, der påloggingsmekanisme ble utstedt til bedriften. Nå kan vi tilby en flerbrukernettbank med personlige brukere, slik at bedriften alltid kan se hvem som har vært pålogget. Brukerne kan ha disposisjonsrett over ulike konti. Disse fullmaktene må legges opp av banken. Den nye bedriftsnettbanken er tilrettelagt for filutveksling med regnskapssystem, og det er mulig å eksportere transaksjoner til Excel.
Vi vet at mange bedrifter har ventet på dette, og vi gleder oss til å ønske nye bedriftskunder velkommen!
Ny mobilbank
I den nye mobilbanken kan du se på saldo, transaksjoner og betalinger som ligger til forfall, overføre mellom egne konti og dessuten betale regninger og godkjenne e-fakturaer. Du kan ikke oppgradere den gamle app’en, men må laste ned den nye versjonen for å ta i bruk ny mobilbank.
Regningsbetaling
Når du godkjenner en betaling som har forfall samme dag, blir den belastet kontoen med det samme.
Meldinger om innbetaling
Meldinger om innbetalinger skal komme direkte i nettbanken under ‘Post’ istedenfor å komme på e-post.