Nr. 2012/2
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Kolonihagen mottok i 2011 Culturaprisen for sin innsats for å fremme bruken av økologiske råvarer i Norge. Fra venstre: Katrine Bratlie Engdahl, Jorunn Carina Moen og Jon-Frede Engdahl.
Kolonihagen mottok i 2011 Culturaprisen for sin innsats for å fremme bruken av økologiske råvarer i Norge. Fra venstre: Katrine Bratlie Engdahl, Jorunn Carina Moen og Jon-Frede Engdahl.

Kolonihagen

Katrine Engdahl, Kolonihagen

Publisert: 06/03/2012

Det som startet med 10 kunder og pakking av økologisk frukt og grønt har i dag vokst til 1500 abonnenter, økologisk bakeri og økologisk restauranter. I tillegg har Kolonihagen vært en av initiativtakerne til gourmetrestauranten Maaemo, som har fått 2 stjerner i Michelinguiden.

Kolonihagen er resultatet av flere års frustrerende jakt på gode råvarer. Endringen fra frustrasjon til nyskapning begynte da Jon-Frede Engdahl ble kontaktet av en kokkevenn som hadde laget sitt første måltid ved hjelp av kun økologiske råvarer. Han fortalte begeistret om smaksåpenbaringen han hadde fått. Deretter ble Jon-Frede, som da drev designbyrået Uniform, og kokken Svein Åsen enige om å lage en økologisk ‘roadtrip’ kokebok hvor de reiste rundt i Norge for å finne de små, dyktige produsentene. Resultatet ble boken Slipp råvarene løs. Begeistringen for og bevisstgjøring om økologisk mat spredte seg til Jon-Fredes kone, Katrine, som på den tiden var en sliten og lei eiendomsmegler. På en hyttetur i påsken 2004 ble det luftet ideer, og Jons søster Jorunn tente øyeblikkelig på tanken om å skape et selskap som drev med abonnement på økologisk frukt og grønt. Målet var å forkorte veien fra de lidenskapelige, små produsentene til kundene.

I mai 2004 sa Jorunn og Katrine opp jobbene sine, og vi laget raskt en forretningsplan for det nye prosjektet. I august samme år var vi i gang. Vi satte oss i bilen og reiste opp til Hedmark og besøkte de produsentene vi kjente til. Gjennom disse fikk vi kjennskap til flere, og etter hvert har produsentene begynt å henvende seg til oss.

Kolonihagen hadde beskjedne budsjetter, og aksjekapitalen skrapte eierne sammen. Den første tiden bygget vi kjølerom hjemme og drev fra kjøkkenbenken. Etter et par måneder hadde vi allerede vokst ut av kjølerommet og trengte nye lokaler. Vi var så heldige at vi fikk låne lokaler av en grossist på Økern Torg. Et halvt år senere hadde vi også vokst ut av dette lokalet og måtte dermed inn i nye, delvis lånte lokaler med en beskjeden husleie. Vi støtte til stadighet på nye utfordringer fordi vi kjente lite til bransjen. Blant annet var vi i begynnelsen avhengig av et frukt- og grøntleksikon for å lære om råvarene vi jobbet med. Etter 3 måneder fikk utleieren vår økonomiske problemer, og namsfogden kom for å hente kjølerommet. På dette tidspunktet bestemte vi oss for å leie egne lokaler hvor vi selv var ansvarlige. Samtidig var vi da også avhengige av å skaffe oss en husleiegaranti, og vi tok da kontakt med Cultura Bank, som øyeblikkelig trodde på konseptet vårt. Det har vært vanskelig å skaffe kapital fra banker, og vi har opplevd å bli avvist mange ganger. Den eneste støttespilleren vår, som har hatt tro på oss hele veien og hjulpet oss, er Cultura Bank. Dette gjaldt også ved investeringene i bakeriutstyr i 2007 og husleiegaranti for restauranten Kolonihagen Frogner AS.

Vi har hele tiden gått uredde inn i de prosjektene vi har hatt tro på. Vi burde antageligvis på forhånd hatt bedre kjennskap til de ulike bransjene vi gikk inn i og større kunnskaper rundt de økonomiske investeringene vi var nødt til å gjøre underveis. Men heldigvis har vi hatt gode kunnskaper på andre suksessområder, som for eksempel hvordan man bygger opp et konsept som treffer den kundegruppen vi søker.

Rett hjem

Kolonihagen Abonnement er det av selskapene som har hatt den største utfordringen. På det tidspunktet vi startet opp, var ikke markedet modent for økologisk mat. Mange av kundene våre var lite trofaste, og mange var mer opptatt av å få maten levert på døren enn at det var økologisk produsert. Dette gjorde at vi var nødt til å jobbe mye med å fortelle historiene om de små, lidenskapelige produsentene og hvorfor man bør velge økologisk mat fremfor industrielt produsert mat. I tillegg ble vi ofte ‘bank’ for kundene våre. De aller fleste kundene er privatkunder og ofte sent ute med betalingen. Samtidig vokste vi raskt, og dette bød på store likviditetsmessige utfordringer. Vi bestemte oss derfor i 2007 for å inngå en avtale med Teller Norge om kortbetaling. I tillegg til at dette var en stor strukturendring i selskapet, ble problemet enda større når det etter 3 måneder viste seg at Teller hadde solgt en løsning de ikke hadde. Teller trakk kundene for penger uten at kunden fikk levert varer, og samtidig fortsatte vi å levere til kunder som ikke ble trukket for betaling. Dette gjorde at vi i 2008 mistet nesten halvparten av kundene. Vi var på nytt nødt til å jobbe hardt for å komme oss opp på et kundenivå som ga økonomisk balanse. Heldigvis fikk vi hjelp av Cultura til å løse denne likviditetsutfordringen. I dag er Kolonihagen Abonnement oppe på ‘bena’ igjen.

I 2011 inngikk Kolonihagen Abonnement et samarbeid med Eugen Johansen, en av de få grossistene på Økern som ikke er en av Bamas ‘disipler’. Eugen Johansen er også opptatt av økologisk og lokalprodusert mat, og vi ble enige om å jobbe sammen for å øke omsetningen av økologisk og kortreist mat i restaurantbransjen. Det har vært viktig for oss å nå ut til et bredt spekter av kunder. I løpet av 2011 ansatte vi egen markedsansvarlig som jobber kontinuerlig med profil, design og kommunikasjon. Vi har sett at dette har løftet konseptet vårt betydelig.

Eget brød

Høsten 2007 startet Kolonihagen Bakeri, som i dag huser 7 ansatte på heltid. Vi møtte en baker med høy yrkesstolthet, og sammen realiserte vi drømmen om å bake økologiske brød på en ny måte. Kolonihagen Bakeri baker brød med urkorn i tillegg til at vi bruker frukt og grønnsaker i brødene våre. Dette gjør at brødene blir saftige og får lenger holdbarhet. For nye bakere var det en utfordring å arbeide med økologisk mel. Men samtidig syntes de det var spennende å lære seg nye baketeknikker.

I dag har vi et godt bakerteam, og bakermesteren har også kjøpt seg inn på eiersiden. Vi leverer til en rekke kantiner, bedrifter, restauranter, butikker og selvfølgelig til alle Kolonihagens kunder, både på Kolonihagen Frogner og abonnementskundene. Kolonihagen Bakeri står i dag veldig godt på egne ben og tjener penger.

Et sted å spise

1. august 2009 sluttet Jon-Frede i designbyrået og startet som daglig leder i Kolonihagen Frogner AS. Det krevdes mange investeringer ved oppstarten, men vi ville klare oss uten investorer. Møbler og utstyr ble kjøpt brukt, og restauranten ble etablert med minimalt av kapital. Etter hvert som konseptet har utviklet seg og vi har tjent penger, har vi byttet ut utstyr og møbler. Kolonihagen Frogner har rukket å bli en godt kjent restaurant i Oslo. Det er fulle hus 7 dager i uken, stort sett hele dagen. Selv om ledelsen ikke har kokkeerfaring, har vi alltid vært veldig bevisste på hva vi skal servere. På Kolonihagen Frogner får man ærlig og ekte mat. Alt er produsert fra bunnen av. Her serveres kun mat fra små, lidenskapelige, norske produsenter. Alle meierivarene er fra Rørosmeieriet. Hos oss får man verken Coca Cola eller kunstige søtningsstoffer. Kolonihagen Frogner satser nå enda mer på restaurantkonseptet og starter med bordservering hele dagen. I 2013 åpnet de også restaurant på Grünerløkka i Oslo.

Stjerner i boka

Vi har hatt stor tro på våre konsepter og har fulgt hjertet uansett hva vi har gjort.

Under et julebord i 2009 holdt Jon-Frede en tale hvor han presenterte en drøm om å skape en heløkologisk gourmetrestaurant. Dagen etter ble Jon-Frede kontaktet av mannen til kjøkkensjefen på Kolonihagen Frogner. Han var heltent på ideen om økologisk gourmetrestaurant. Jon-Frede forsøkte å foreslå at man kanskje ikke skulle gjøre det altfor vanskelig for seg selv ved å velge 100 % økologisk, men fikk klar beskjed fra kokken, Esben Holmboe Bang, og vinkelner, Pontus Dahlström, om at dersom vi ikke skulle gjøre dette 100 % økologisk, så var utfordringen for liten, og de var ikke interesserte i å være med. Planleggingen av Maaemo startet tidlig i 2010, og allerede i desember samme år åpnet restauranten. I mars 2012 fikk Maaemo 2 stjerner i Michelinguiden. Dette er første gang det har skjedd i Skandinavia. I følge Guide Michelin var det aldri noe alternativ å gi Maaemo mindre enn 2 stjerner. Vi er stolte av å ha fått være med på å ta initiativet til dette flotte stedet.

Tre gir trygghet

Vi har hatt utfordringer som alle andre gründere. Noen små og noen store. Vi har jobbet dag og natt i mange år, men å gi opp har aldri vært noe alternativ for oss. Vi har vært gjennom lengre sykdom blant gründerne, men det at vi har vært 3 stykker har gitt oss trygghet om at vi kan stille opp for hverandre. I dag har vi klart å etablere oss godt i markedet, og vi er kommet for å bli. Vi føler selv at vi har fått valuta for all den tid og de krefter vi har lagt i prosjektene våre og ikke minst at vi har blitt lagt merke til.

Vi verken er eller kommer til å bli rike på konseptene våre, men det viktigste for oss er å jobbe med det vi elsker, brenner for og tror på. En av oppgavene vi har tatt på oss er å ‘frelse’ forbrukerne. Vi ønsker at folk skal bli mer opptatt av hva de spiser og være kritiske til valg av mat. Vi ønsker også at folk skal ta bevisste valg i forhold til hva de velger å handle i butikken og at de skal bli bevisste på hvor mange flotte og flinke produsenter som finnes i landet vårt.

Kolonihagen mottok i 2011 Culturaprisen for sin innsats for å fremme bruken av økologiske råvarer i Norge. Fra venstre: Katrine Bratlie Engdahl, Jorunn Carina Moen og Jon-Frede Engdahl.

Kolonihagen mottok i 2011 Culturaprisen for sin innsats for å fremme bruken av økologiske råvarer i Norge. Fra venstre: Katrine Bratlie Engdahl, Jorunn Carina Moen og Jon-Frede Engdahl.