Nr. 2020/3
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Tilskuere i teater ler
Improvisasjonsteater skal spilles med risiko. Da må publikum være forberedt på at det både kan være hylende morsomt og gå helt galt.

Kunsten å håndtere det uventede

Arne Øgaard / Det Andre Teatret

I Oslo finnes det et teater hvor stykkene spilles uten manu­skript, hvor billettene koster under 200 kroner og hvor størsteparten av publikum er under 40 år.

Jeg vandrer på den idylliske gangveien langs Akerselva i Oslo, helt opp til Lilleborg torg på Torshov, hvor jeg finner både Den Andre Caféen og Det Andre Teatret. Her dyrkes improvisasjon som kunstform, og jeg møter teatersjef og kunstnerisk leder Mats Eldøen og økonomiansvarlig Ane Helseth. De forteller at teateret drives ut fra følgende grunnverdier:

  • Forestillingene skal være like morsomme for både publikum og skuespillere.
  • Vi skal være i dialog med publikummet vårt
  • Hver forestilling skal være ny
  • Det skal spilles med risiko. Det vil si en fare for at alt kan gå galt.

Mats legger til at i det ytre kan alt være litt enkelt og skranglete. Her er det andre kvaliteter som teller. Det er en helt egen stemning og spenning både i salen og på scenen når verken publikum eller skuespillere vet hvordan kveldens forestilling vil utvikle seg. Publikum inviteres til å komme med innspill, som bestemmer den videre handlingen, og latteren sitter løst når skuespillerne kaster seg rundt og tar utfordringene på strak arm. Etter forestillingen treffer du kanskje noen av skuespillerne i den hyggelige baren i Den Andre Caféen.

Selv om mye er improvisasjon, så har stykkene alltid et utgangspunkt og en ramme. På vårprogrammet sto blant annet titler som Siri og de gode hjelperne, Rap’sical, Instant Broadway, På grensen til sang, Improtent, Gullrekka, Blind Date, Impro on the Beach, Balladen om livet og døden og alt i mellom og Nær sagt Ibsen. De spiller mange forestillinger hver uke og har barneteater på lørdager.

Mange økonomiske bein

Det Andre Teatret åpnet dørene i september 2011 og har siden vokst for hvert år. De siste årene har publikumsantallet oversteget 34 000. Teateret har en gruppe frivillige, som bidrar med alt fra billettsalg, vask, rydding og mer tekniske oppgaver. I dag kan teateret lønne 7 årsverk fordelt på 13 personer, med fra 20 til 100 % stilling. 21 skuespillere er tilknyttet teateret, og noen av disse har også delstillinger i staben. Dette er en virksomhet hvor det legges stor vekt på samspill, tillit og vilje til å ta ansvar.

Nesten som et ordentlig teater – bare litt morsommere.

Det Andre Teatret – om seg selv

I dag dekkes 30 % av driften av offentlige tilskudd, mens resten dekkes av billettinntekter og penger fra kurs- og oppdrag fra næringslivet og samarbeid med andre teatre. I sommer hadde Det Andre Teatret det kunstneriske ansvaret under Sommerteatret med KIOs skuespillerstudenter i Frognerparken, og denne høsten skal de ut på turné med Riksteateret og vise Verdens nest kuleste forestilling.

De har kurs i improvisasjon og teater for både barn og voksne. De har også kurs for bedrifter som Telenor og DNB, hvor de lager forestillinger og øvelser for de ansatte. Hovedmålet er at det skal være trygt, morsomt og utfordrende. Sentrale temaer kan være kundebehandling, kommunikasjon og samarbeid. Gjennom improvisasjonslek får deltakerne utfordre sin egen frykt for å gjøre feil og vilje til å prøve. En av skuespillerne, som også er psykolog, kan holde foredrag. Skuespillere fra Det Andre Teatret tar også oppdrag som konferansierer.

12. mars

Jeg besøkte teateret i begynnelsen av august. De våget ikke å legge ut noe program for hele høsten og var litt tynget av usikkerheten. 12. mars stoppet de alle forestillinger, men få dager etter var de i gang med å strømme forestillinger på Facebook. Forestillingene var gratis, men folk ble oppfordret til å vippse inn penger. Til sammen oppnådde de 200 000 visninger. En forestilling ble vist digitalt for Den kulturelle skolesekken og ble sett av 9000 skolebarn.

Mennesker hygger seg på utendørs kafe om kvelden

Det er god stemning blant publikum og skuespillere ved Det Andre Teatret.

18. juni åpnet de for publikum igjen, og de spilte 42 forestillinger i juni. De går forsiktig i gang med høstsesongen, men vet samtidig at smittetallene er stigende, og at det kan komme nye restriksjoner. I juni måtte de spille for bare 72 tilskuere, mens de vanligvis har mer enn det dobbelte. For et teater som er så basert på tilskuerkontakt var dette noe uvant, men de vennet seg til det etter hvert.

På vei nedover langs Akerselva tenkte jeg på hvor mye kulturliv som blomstrer i Norge og som bare de færreste vet om. Et stort antall mennesker yter en stor kreativ innsats, men omtales aldri i media. En skal være ganske oppsøkende og oppmerksom for å oppdage hva som egentlig skjer.

Les mer om Det Andre Teateret på deres nettsider