Nr. 2016/2
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Mann sykler i skogen
Andreas i farta

Sykkel er frihet

Jannike Østervold i samtale med Andreas Haugerud

Publisert: 21/06/2016

Andreas Haugerud arbeider i kundesenteret i Cultura Bank, kanskje har du snakket med ham på telefonen eller møtt ham på besøk i banken. På fritiden er han sykkelentusiast og deler gjerne sine sykkelråd og erfaringer med Pengevirke.

«Sykkel er frihet til å bevege seg nesten hvor som helst», sier Andreas. «Det er veldig viktig at barn lærer seg å sykle, både for mestringsfølelsen, balanse og trening. Og det er viktig at voksne lærer barn gode sykkelvaner og overholder trafikkreglene. Byene burde satse enda mer på sykling – både for miljø, helse og trivsel.

Stivettregler for sykling i Marka

Når det gjelder sykling som rekreasjon, er det jo en del konflikter. Og der er det både bilister som har godt av å sette seg på sykkelen og syklister som kan ta enda mer hensyn til bilistene Når det gjelder sykling i Marka, så har NOTS (Norsk organisasjon for terrengsykling) utarbeidet 10 «Stivett» regler.»

1. Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere.

2. Du har alltid vikeplikt for fotgjengere.

3. Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier.

4. Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti.

5. Ikke lag nye spor. Dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen.

6. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør.

7. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer.

8. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor.

9. Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker.

10. Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som syk­ler oppover forkjørsrett.

Kjøp gjerne brukt

«Sykkel kan være dyrt, men ikke nødvendigvis», sier Andreas. «For det er et stort bruktmarked, og politiet har auksjon for hittegods to ganger i året, men der må man vite hva man ser etter, for det er ikke noen angrefrist. Men på FINN og bruktmarked er det veldig mye, særlig de som liker å oppdatere til det siste nye selger ofte om våren og om høsten.»

På spørsmål om han vil sammenligne det med dem som gjerne vil ha siste modell av mobiltelefon, svarer han: «Innen sykling er det enda verre enn telefonhysteriet. Det kommer noe nytt hele tiden. Men det som var nytt i fjor er ikke ubrukelig i år. Det som er både 3 og 5 år gammelt er veldig bra og holder i massevis, og det kan du få til 15–20 % av ny pris.

Når du skal kjøpe brukt, er det viktig å sjekke at rammen er i orden og hjulene er rette. Gir, bremser, dekk og sete er relativt rimelig å bytte ut. Og så kan man sjekke rammenummer i Falcks sykkelregister for å sjekke om sykkelen er stjålet.»

Syklister skal ta hensyn til turgåere.

Syklister skal ta hensyn til turgåere.

Bruk din lokale sykkelbutikk

Andreas gir råd om kjøp av sykkel: «Det er viktig å bruke sin lokale sykkelbutikk. Internett er utrolig bra for å finne ut hva man vil ha, og prisene på internett er stort sett lavere enn den lokale sykkelbutikken, men kunnskapen i sykkelbutikken er veldig verdifull. Betal den ekstra prisen og støtt lokalsamfunnets økonomi!

Man har stort sett ikke bruk for så grove dekk som butikken foreslår. Det fleste klarer seg med en såkalt bysykkel med en enkel dempegaffel. Bagasjebrett og skjermer får du ettermontert. En fin bysykkel får du fra ca. 6 000 kr og oppover. Skal du sykle i skogen skal du minimum ut med 10 000 kroner for en ny sykkel. Ny terrengsykkel med demper foran koster ca. 10 000, da får du veldig mye sykkel for pengene. Det kan lønne seg å kjøpe den på høstsalget. Da har du sykkel i 10 år – med service for ca. 500 kr pr. år.

Landeveissykkel blir omtrent samme pris – 8–9 000 for nybegynner, 15 000 for den som har syklet en del.

Toppversjonene av de nyeste landeveissykler og terrengsykler, som er lette og sterke med elektrisk gir, går for mellom 100 og 120 tusen.»

Når det gjelder sykling som trening, anbefaler Andreas at du melder deg inn i din lokale sykkelklubb.

Han har en oppfordring til erfarne syklister som skal ha med seg nybegynnere på tur: «Ikke start med en lang tur på sti i skogen! Start med korte turer på grus, og ikke sykle fra dem. Belønn gjerne med økologisk sjokolade.»

«Hvor mye sykler du selv?»

«3 ganger i uka, men da har jeg annen trening i tillegg. Hvis man bare sykler, kan man få nakkeproblemer. Styrketrening og crosstrening er bra kombinasjon med sykling og gjerne også yoga for smidighet. Løfte vekter er bra – også selv om man ikke sykler. Og spinning.»

Forbudt for el-sykler i skogen

«Hva synes du om el-sykler?»

«Jeg har ikke bestemt meg, men det er ute på høring om el-sykler skal bli tillatt i terrenget eller ikke. Der er det jo veldig mye å ta hensyn til. Jeg tror ikke at de som sykler el-sykler er de verste fartsbøllene. Eventuelt kunne det vært en ide å skille myke trafikanter og syklister med dedikerte sykkelstier. Etter hvert vil det sannsynligvis komme elektriske fatbikes, som vil være egnet for vintersykling. Og da hadde det kanskje vært en ide å ha atskilte sykkelstier og gangstier.»

«Hvor ofte kjøper du ny sykkel?»

«Jeg begynte å sykle igjen for 3 år siden, da kjøpte jeg en brukt landeveissykkel og en brukt terrengsykkel. Så kom vinteren, da kjøpte jeg fatbike og laget mine egne piggdekk. Så solgte jeg fatbiken og kjøpte en ny, som er mer egnet til å sykle hele året. Den vanlige terrengsykkelen ga jeg bort til broren min i bursdags- og julegave, og landeveissykkelen solgte jeg. Så nå sitter jeg igjen med bare fatbike – til neste uke, da får jeg ny sykkel.»

Hva den nye sykkelen koster tør jeg ikke spørre om, men spør om hvor mange sykler han synes at man trenger?

«Det er en sjargong blant syklister – antall sykler du kan ha er n + 1, der n er antallet du allerede har. Altså – du får aldri nok», svarer Andreas med glimt i øyet.