Culturamedarbeidere lar bilen stå til hverdags
Jannike Østervold
Publisert: 18/02/2014
Tre B-er – Bilen, Biffen og Boligen – har mye å si for hvor store klimafotavtrykk du setter i hverdagen. En uhøytidlig rundspørring blant de ansatte i Cultura Bank om deres transportvaner avslører at ingen bruker bil til jobben til hverdags og at sykkelinteressen er godt over middels.
Beliggenheten til Cultura, midt i Oslo, nær Nationaltheatret stasjon, gjør at det ligger godt til rette for å bruke offentlig kommunikasjon.
Banksjef Lars Hektoen omtalte i forrige nummer av Pengevirke en bok om el-sykler. Det må ha vært en veldig inspirerende bok, for etter at
han leste den har han gått til anskaffelse av el-sykkel, som han bruker til jobben hver dag.
Kredittsjefen, Rune Horne, er sykkelmann på sin hals og holder høyt tempo iført sykkeldrakt og hjelm. Det skal ganske dårlig vær til før han setter igjen sykkelen hjemme. Den er gjerne med ham på ferie i inn- og utland og sørger for å holde ham i god form.
Andreas Haugerud i kundesenteret er også en svært ivrig syklist, som gjerne sykler lange turer i Marka. Han ser frem til vinteren, da han skal ta i bruk piggdekkene på sykkelen. Og det er ikke hvilke som helst piggdekk, han har nemlig laget dem selv.
Annette Larssen i kundesenteret har gått til anskaffelse av en tandemsykkel, som hun og datteren gjerne bruker på tur, og den er stylet med perler og ny lakk. Men ellers er det bena som er Annettes yndlingsfremkomstmiddel. Her er hun en ekstrem milsluker som det er få unt å holde følge med, og hun er mangeårig deltaker i Nijmegenmarsjen (160 km).
Jeg som skriver dette pleide å bruke trikken, der jeg kunne sitte behagelig med en bok og en kopp kaffe på vei til jobb. Men jeg har nå investert i et par veldig gode sko og har sluttet å kjøpe månedskort. Lese på vei til jobben gjør jeg fremdeles, men nå som lydbok på øret. Skokjøpet er for lengst inntjent i form av sparte trikkebilletter, og i tillegg får jeg en times gratis mosjon hver dag.
For øvrig er alle offentlige kommunikasjonsmidler representert når det gjelder jobbreiser, både tog, båt, T-bane, buss og trikk.
Les også
Retour – redder slitne sykler
Hvis du kjøper en renovert sykkel hos Retour, tar du sosialt og økologisk ansvar – i tillegg til at sykling er bra for din egen helse og lommebok. Stort bedre kan det vel ikke bli?
Les merAmalia gjør en forskjell
Amalia-Louise Miniggio plukker opp plast som andre har kastet, og hun har et viktig budskap: Vi har som enkeltpersoner mer påvirkningskraft enn vi tror. I fjor startet hun prosjektet Amalia Plukker Opp for å skape oppmerksomhet og engasjement rundt plastproblematikken i havet og naturen.
Les merBaisikeli og deres sykkelsynergi
De to fetterne, Henrik og Niels, er i ferd med å bygge opp en bærekraftig sykkelbedrift som kan understøtte den spirende sykkelkulturen i Mosambik. Penger, kunnskap og visjoner er i konstant strøm mellom lokalene i Danmark og sykkelverkstedet i Mosambik.
Les merEn annerledes ferie
Internasjonal Dugnad tilbyr en ferie du aldri vil glemme. Du får reise og treffe mennesker fra hele verden, gjøre en frivillig innsats for et formål du brenner for og knytte varige vennskapsbånd. Det er avdelinger i de fleste europeiske land, foruten en del i Afrika, Asia og Amerika.
Les merBli kjent med betong på nytt
Høykvalitetsbetong og flott overflatefinish gir nye anvendelsesområder innenfor bruksdesign.
Les merSykkel er frihet
Andreas Haugerud arbeider i kundesenteret i Cultura Bank, kanskje har du snakket med ham på telefonen eller møtt ham på besøk i banken. På fritiden er han sykkelentusiast og deler gjerne sine sykkelråd og erfaringer med Pengevirke.
Les merLille klode, hva nå?
Noe er fundamentalt galt med hvordan økonomien vår fungerer og forstås. Vi opplever samtidig økt rikdom og økt fattigdom. 1 % av verdens befolkning eier 46 % av verdens verdier, og 10 % av oss eier 80 % av rikdommen.
Les merMen kan du leve av det?
Hvordan er det å starte en bedrift når alle stiller dette spørsmålet? Noen betraktninger rundt det å realisere sine drømmer.
Les mer