Nr. 2012/4
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Rødbeter skåret i to.

Vitaminrik oppkvikker

Camilla Jensen

Kokebokforfatter, matblogger og Culturakunde Camilla Jensen gir her oppskriften på næringsrik drikk til frokost eller som mellommåltid

Jeg er tilhenger av lave terskler for å få i seg frukt og grønt, og jeg synes maten skal ha reist kortest mulig før den starter sin vandring i kroppene våre. En av mine favorittmåter å fråtse i lokalproduserte råvarer er å putte enkle og salige blandinger i blenderen og trylle fram flytende måltider som kroppen raskt kan absorbere og nyte godt av. Rødbeten er en undervurdert og kanskje litt glemt sak som så absolutt fortjener sin plass i husholdningen – av både ernæringsmessige og kulinariske grunner.

En super-enkel klassiker:

2 lokalproduserte (hvis mulig) og økologiske rødbeter

2 lokalproduserte (hvis mulig) og økologiske epler

4 dl lokalprodusert (hvis mulig) og økologisk eplemost/juice

Skrubb rødbetene og skjær bort halestumpene. Del dem og eplene (med skall og kjernehus) i fire-fem biter. Legg dem i blenderen og hell over eplesaften. Kjør alt sammen til en jevn og skummende drikk – nyt!

Camilla Jensen har utgitt bøkene Frokost og Bønner og linser og arbeider for tiden med en ny, tykk bok som skal hete GRØNT, og som er tenkt å inspirerere alle til å bruke mer vegetabilske råvarer i kostholdet, enten man er vegetarianer eller ikke. Den kommer ut på Versal forlag til våren.

Se også Camillas kjøkkenblogg.