Nr. 2021/1
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Skulderparti på mann med dekorert skjorte
#Beemending for å dekke flekker. Foto: Yury Rogachev.
Nok er nok – om forbruk og livskvalitet

Synlig reparasjon

Eva Kittelsen

Publisert: 31/03/2021

Med økt bevissthet rundt den negative miljøpåvirkningen av klesproduksjon skyller en ny reparasjonsbølge over verden

Reparasjon – en stille protest

I en hverdag som ofte er preget av perfeksjonisme og overforbruk, blir reparasjon en meditativ, rolig, men like fullt tydelig protest mot bruk- og kastsamfunnet. Som Kate Sekules sier i boken “Mend!” er det å bære en synlig reparasjon «å erklære uavhengighet fra den sykelige forbrukskulturen, med et vakkert arr og en hedersmedalje».

Jeg er utdannet mote og tekstildesigner og har jobbet med produktutvikling og innkjøp i Varner-gruppen. Jeg har også vært produktsjef og mønsterkonstruktør i oppstartsbedriften Fair & Square, som har som hovedmål å skape flest mulig gode arbeidsplasser i tekstilbransjen. Noen kjenner meg kanskje igjen fra symesterskapet, der jeg var finalist i 2015.

Etter en hektisk arbeidshverdag ga mammapermisjonen med mitt andre barn meg tid til mye refleksjon mens jeg satt og ammet. Det var da jeg ble ekstra interessert i reparasjon, spesifikt synlig reparasjon. Jeg ønsket å formidle at reparasjon kunne være fint og verdifullt i seg selv. Tekstilkunstnere som Tom Van Deijnen og Celia Pym var til stor inspirasjon. Jeg lot meg også inspirere av den japanske reparasjonsteknikken kintsugi, der man reparerer knust porselen og keramikk med limstoff iblandet støv fra edle metaller, som gull. Slik blir den ødelagte og reparerte gjenstanden bokstavelig talt mer verdifull enn da den var ny. Istedenfor å bruke gull brukte jeg håndarbeid, som broderi, sammen med tradisjonelle reparasjonsteknikker. Enhver teknikk som brukes som dekor på tekstil kan inkluderes i reparasjonsarbeid. Det er gøy og kreativt! Det løfter også frem håndarbeid, som gjennom alle tider, også i dag, er både undervurdert og underbetalt.

Kvinne med rødt hår og store briller

Eva Kittelsen med cardigan med synlig reparasjon.

Meditativt, kreativt og miljøvennlig

Å reparere for hånd, som jeg foretrekker, tar litt tid og det er veldig meditativt. Håndsøm tvinger oss til å roe ned tempoet og skaper et pusterom i hverdagen. Det er ikke rart det er mange som blir bitt av reparasjonsbasillen. Det er kreativt tilfredsstillende, og det er bra for miljø og klima. Mestringsfølelsen blir ekstra stor når man vet at man har gjort noe positivt for kloden og samtidig fått et fysisk eksempel rett foran øynene sine på at problemer kan løses. Det gir håp.

Synlig reparerte klær utfordrer mange av tankene og prioriteringene som er dominerende i samfunnet i dag. Det er ikke bare klær som kan bli finere etter de er ødelagt og reparert. Jeg har selv kjent på kroppen bi-effektene av å tro man må klare alt, ikke ta seg tid til hvile og restitusjon og kun fokusere på prestasjoner. Når vi skammer oss og gjemmer bort det vi ser på som svakheter i oss selv eller andre, ender vi opp med skjøre mennesker og et skjørt samfunn. Vi må tørre å anerkjenne og omfavne forandring og slitasje og det “uperfekte”. Da kan vi gjøre det som trengs for å skape mer trygghet og bli sterke og motstandsdyktige, som individer, i nære relasjoner og som storsamfunn.

Nettbutikk for reparasjonsutstyr

Jeg har formidlet synlig reparasjon gjennom sosiale medier i rykk og napp siden 2016, ved siden av annet arbeid. Etterhvert ble det også en del kurs og foredrag. Da covid-19 satte en stopper for dét, satset jeg fullt og helt på nettbutikken www.myvisiblemend.no, som åpnet 24.06.2020. Der får man kjøpt utstyr for synlig (og usynlig) reparasjon av klær og tekstiler. Butikken er i sterk vekst. Jeg forventer en omsetning på minst 1 000 000 i 2021. Startkapitalen var på under 10 000 kr.

I nettbutikken får man kjøpt mye “ordinært” sy-utstyr også, men alle produktbeskrivelser har reparasjon som innfallsvinkel. Etter hvert som omsetningen vokser kan nettbutikken finansiere mer digitale veiledninger og instrukser, som igjen vil gi økt trafikk og omsetning.

Det er ikke mye man trenger for å komme i gang med reparasjon. Man trenger ikke kunne sy engang! Hull i dunjakker kan fikses med selvklebende nylonlapper. Cashmirkammer og nuppefjernere kan friske opp gamle ullplagg. Tekstilmaling og strykemerker kan kamuflere hull og flekker. Det er også gøy å oppdage alle de spennende teknikkene og verktøyene som faktisk finnes, som kan gjøre arbeidet både lettere og morsommere. Med nål og tråd kommer man langt.

Du kan lære mer i Facebook-gruppa MyVisibleMend, som jeg startet i april 2020. Den har nå 3000 flittige medlemmer. Flere reparasjoner legges ut daglig, og tips og råd deles ivrig.

Hvilken vei reparasjonsbølgen vil ta, om den vil bli forringet av nyproduksjon av “ferdige” stoppinger og lappinger utført av underbetalte arbeidere med dårlige rettigheter, vil tiden vise. Enn så lenge jobber jeg og mange andre iherdig med å treffe den gode balansen imellom det hyper-kommersielle og det idealistiske. Kanskje motebransjen kan være en del av løsningen på utfordringene den har vært med på å skape?

Nærbilde av et stoppeapparat

Vintage stoppeapparat fra England. Nyproduserte fra Russland kan kjøpes hos myvisiblemend.no

Våg å drømme!

Jeg drømmer om en fremtid der vi spør hverandre hvor vi har fått vår nyeste reparasjon utført, fremfor hvor vi har kjøpt våre nyeste klær. Jeg fantaserer om at vi en dag er stolte over å slite ut klærne våre og la reparasjonene de har formidle noe om reisen gjennom livet. Jeg forestiller meg en fremtid der merkevarer har utviklet sine egne reparasjonsuttrykk og reparasjonsestetikk. Jeg ser for meg at vi kan gå inn i en butikk og bestille reparasjoner vi velger fra prøvelapper og kataloger. Vi prater over disken om de andre reparasjonene på plagget og hvor og når de ble utført. Jeg ser for meg butikker der merkevarens bruktutvalg vil være større enn det nyproduserte. Klærne er så klart etisk produsert, av god kvalitet og gjerne kun delvis montert så de tilpasses kunden. Et samfunn med klær som er laget for å vare, som samtidig får lov til å forandre og utvikle seg. Gjennom reparasjonene blir det rom for våre egne personlige uttrykk på plaggene vi bærer. Til slutt er kanskje de eldste, mest brukte plaggene vi har også de aller mest verdifulle.

My Visible Blend

@myvisiblemend

Nærbilde av tekstiler med fine border

Reparasjonene gir plaggene et personlig uttrykk.

 

 

 

 

 

 

Reparasjonene gir plaggene et personlig uttrykk.