Nr. 2015/4
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Fra venstre Olav A. Djupvik og Geir K. Engdahl, gründere i Snapsale og Skylib.
Fra venstre Olav A. Djupvik og Geir K. Engdahl, gründere i Snapsale og Skylib.
Delingsøkonomi

Vil gjøre det enklere å selge brukt

Olav A. Djupvik og Geir K. Engdahl, Snapsale

Publisert: 04/03/2015

Snapsale er en app for kjøp og salg av brukte ting mellom privatpersoner. I delingsøkonomiens termer kommer det innenfor redistribusjonsmarkeder. Hver husholdning har i snitt rundt ti tusen gjenstander, og kun en liten del av disse er i regelmessig bruk. Mange gjenstander vil aldri mer bli brukt av sin nåværende eier. Da er det smart, både for selgere, kjøpere, og ikke minst for miljøet, at de blir solgt videre.

Geir og Olav, grunderne bak Snapsale, startet med å utvikle delingstjenesten Skylib. Tanken var at folk skulle låne gjenstander av hverandre. Det skulle fungere etter prinsippet „du har gardintrapp og jeg har en trillebår.“ Siden slike ting bare brukes en gang i mellom, ville vi la folk gjøre disse tingene tilgjengelig for utlån. Ved hjelp av Skylib skulle naboer, borettslag, idrettslag og venner kunne låne ting av hverandre. Det aller meste man trenger burde man kunne finne bare noen hundre meter unna. Var ikke det en god idé?

For å få folk til å dele ting, mente vi at tjenesten måtte være enkel og at det måtte gå raskt å legge ut ting. Vi investerte derfor mye tid og krefter i dette. Vi fikk etterhvert mange til å legge ut ting til utlån, men svært få tok kontakt med fremmede for å låne ting. Kanskje det er blitt tabu å spørre naboen om å få låne en gressklipper siden vi har råd til å kjøpe en ny? Eller kanskje vi rett og slett var for tidlig ute? Vi vet ikke. Olav lånte forøvrig ut saga si her om dagen, så helt dødt er det ikke.

Etterhvert opplevde vi at folk ønsket bedre funksjonalitet for salg av ting. Vi bestemte oss enkelt og greit for å utvikle Snapsale. Tjenesten ble lagd med utgangspunkt i Skylib-teknologien, men var nå kun for kjøp og salg. Vi gjorde altså det som på gründerspråket kalles en ‘pivot’, eller en radikal snuoperasjon i forretningsideen.

20154
Snapsale-appen
Da appen ble lansert, både for Iphone-brukere og Android-brukere, opplevde vi at Snapsale fikk like mange brukere på en dag som Skylib hadde fått i hele sin levetid. Snuoperasjonen var vellykket, og tjenesten hadde tydelig appell. Særlig har vi opplevd at jenter er blitt ivrige til å bruke tjenesten, så i dag er det fullt av jakker, vesker, sko, kjoler, topper osv. Snapsale vakte også større interesse hos investorer og potensielle partnere. Vi valgte å slippe Schibsted inn på eiersiden. Dette har gjort det mulig å ansette flere og bygge et enda bedre produkt. Selskapet fikk også med seg Opera og Google som partnere. Våren 2015 ble selskapet innvilget 8 millioner i prosjektstøtte fra Innovasjon Norge. Teamet, idéen, teknologien og partnerne var avgjørende for støtten. Kravet fra Innovasjon Norge var at vi måtte skaffe 10 millioner i egenkapital. Etter obligatoriske tautrekkingsøvelser ble vi enige med Schibsted, som investerte 10 millioner kroner i selskapet.

Sosiale medier og teknologitrender
Utviklingen av Snapsale-tjenesten drives av ulike trender. Den sterkeste trenden er veksten i bruk av smarttelefoner og teknologiutviklingen som følger. Teknologien skaper muligheter for radikal forenkling av kjøp og salg. Tidligere måtte man ta bilde med et kamera, laste bildet over til en PC, så åpne en nettside før man kunne begynne å lage annonsen. Med Snapsale skjer alt på mobilen med noen få tastetrykk. Laster du ned appen nå, så tar det deg mindre enn to minutter til du har klart å legge ut en ting du vil selge. I appen kan du koble til din Facebook-profil og bruke ditt bilde og navn til å øke tilliten mellom kjøper og selger. Nettopp tillit er hovedingrediensen i denne typen tjeneste.

Det området hvor Snapsale-appen gjør de største fremskrittene sammenlignet med eksisterende tjenester skjer imidlertid ikke i selve appen. Den største revolusjonen de siste 1-2 årene har kommet innenfor maskinlæring, der maskiner er i stand til å gjenkjenne hva det er du har tatt bilde av. Dette åpner muligheten for å la brukere slippe å legge inn ting som kategori, farge, søkeord og beskrivelse. I stedet for å fylle ut mange felter med forskjellig informasjon, starter bildegjenkjenning og kategorisering av gjenstanden straks du har tatt bildet. Utlegging av gjenstander til salgs tar mye kortere tid og består av kun tre steg: Ta bildet, skriv en kort beskrivelse, og sett pris. Snapsale fyller inn resten av informasjonen kjøpere gjerne trenger automatisk. Er ikke dette en mye bedre idé?

På sikt ser vi for oss at Snapsale også skal kunne foreslå en pris for mange av tingene som legges ut. Det å finne riktig pris er ikke alltid så lett når man skal selge brukte ting.

Selv om produktet har endret seg mye siden oppstarten med Skylib, er kjernen i visjonen det samme: Å gjøre det mye enklere å kjøpe og selge brukt slik at flere gjør nettopp det. Slik blir det mer gjenbruk, og det er bra for alle, inkludert miljøet.