Nr. 2014/2
Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Birøkting som kulturentrepenørskap

Marius & Mikkel, Oslo Byrøkt

„Biene holder byen grønn: De pollinerer plantene, som igjen filtrerer lufta for drivstøv, de sørger for fuglesang ved å bli spist, og lokal honning lindrer allergier.“

Oslo Byrøkt ble til i møtet mellom Marius Presterud og Mikkel Dagestad og deres felles interesse for arbeideridentitet og nærhet til egen produksjon. Presteruds teft for kulturentreprenørskap og Dagestads engasjement for økologi fikk valget til å lande på urban birøkting.

Til daglig er de ledere i henholdsvis Skapning AS og GreenBean DA, begge med firmakonto i Cultura Bank. Marius er også aktiv i utviklingen av ByBi Oslo, hovedstadens egen interesseorganisasjon for urbane birøktere, som jobber for rekruttering av nye birøktere, kursing og formidling og etablering av urbane bigårder. I tillegg tilbyr han insektsfobibehandling via sin psykologpraksis.

 

Bier holder byen grønn

Med Oslo Byrøkt ønsket duoen å etablere bigårder på taket av offentlige bygninger i urbane strøk som et miljøtiltak. Biene holder byen grønn: De pollinerer plantene, som igjen filtrerer lufta for drivstøv, de sørger for fuglesang ved å bli spist, og lokal honning lindrer allergier. Gjennom pollinering av blomstervekster holder honningbiene i live villbier, humler og andre nyttedyr. Utgiftene knyttet til røktingen satser Oslo Byrøkt på å finansiere gjennom salg av kortreist, lokalprodusert, plantevernmiddelfri råhonning til et fåtall utvalgte spesialist­aktører i Oslo.

Siden vi først møtte Oslo Byrøkt i Pengevirkes høstnummer i fjor, har duoen hatt mye fore. De har fått tett mediaoppmerksomhet i alt fra Drammens Tidende til Monocle. Den offisielle lanseringsfesten ble holdt på den frie bokhandleren Cappelens Forslag, akkompagnert avRevolusjonens Røst, sunget av mannskoret fra Designhøgskolen i Oslo. Deretter fulgte en presentasjon av sesongens honning på vernissage ved Fuglen Cocktailbar. For anledningen ble honningen presentert i krystallvaser, plombert med bivoks og med etikett av papir som innholdt villblomstfrø. Disse forsvant fort, og innpakningsdesignet ble like etterpå plukket opp av den ledende kuratorgjengen på designplattformen Behance.

Ny adresse: På taket til Kunstnernes hus

Så, i april i år, oppnådde Oslo Byrøkt sitt mål om permanent adresse på taket av Kunstnernes Hus, vis-à-vis Slottsparken. Her skal de nå forsøke seg med to bifolk i tillegg til de fem bifolkene deres lokallag allerede har på Herligheten parsellgrunn i Bjørvika. Fokuset for 2014 vil være et tettere samarbeid med dette huset. I forbindelse med adresseendringen til Wergelandsveien 17 har de også inngått avtaler med Kunstnernes Hus sitt eget bryggeri, Dronebrygg, om å levere honning til dem for å lage mjød. Det er også snakk om å revitalisere 50-tallets interesse for bielarver som delikatesse gjennom restauranten på Kunstnernes Hus.

Se filmen

Parallelt, på den gamle tomta i Bjørvika, har de inngått et samarbeid med en kunstnergruppe fra San Francisco som kaller seg Future Farmers. Disse har fått ansvar for å bygge ut deler av Bjørvikaområdet med et kunstnerdrevet bakeri. Planen denne sommeren, så langt det lar seg gjøre, er å bygge kuber direkte inn i arkitekturen, i tillegg til å drive folkeopplysning om bier og fobibehandling. De forhandler også med Oslobaserte kunstnere om å lage kunstinstallasjoner til de kulturelle eventene Oslo Byrøkt vil arrangere i det kommende året. Sist, men ikke minst, har de vært fotfulgt det siste året av filmskaper Anna Leijonhielm og kameramann Michael Behrens for å filme det siste årets begivenheter.

For å få vite om Oslo Byrøkts kulturelle eventer, følg med på www.facebook.com/osloapiary

Designprosessen rundt merkevaren kan du se på www.behance.net/Skapning

Hvis du har lyst til å bli urban birøkter, kan du melde deg inn i ByBi på www.bybi.no

Ønsker du selv å bidra til bymiljøet i Oslo, kan du gjerne gi duoen et bidrag på Oslo Byrøkts crowdfundingmotor.

Ønsker du å ta kontakt, send en e-post til mail@osloapiary.com